Bör jag avliva eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ovizawr
    • November 2019
    • 2

    Bör jag avliva eller inte?

    Hej! Min ciklid har för ett bra tag sen börjat magra av. Hon äter mycket och bra, men jag tror att hon har en parasit i sig. Hon är även mobbad av andra fiskar. Tycker så synd om henne.

    hennes fjäll börjar nu bli lite missfärgade också. Hon gömmer sig så fort jag går, men kommer fram när det är matdags.

    mitt akvarium är på 220 liter. Vattenbyte sker var 3e vecka, 30% vatten. Kranvattnet är mjukt. Vet dock ej vilket pH det ligger på.
    hon har varit sjuk i ca en månad nu. Jag har prövat ektozonsalt och annan behandling jag inte kommer ihåg namnet på. Skall även pröva en behandling mot mask.

    Hemskt att se henne såhär. Bör jag göra slut på hennes lidande eller ska jag pröva en sista behandling?
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Om hon är sjuk och det pågått en längre tid borde de andra fiskarna blivit sjuka nu, jag tror mer på mobbing. Har det skett någon förändring i akvariet (yngel, parbildande, revir, uppvuxna småfiskar, dödsfall, ommöblering etc) kanske det är därför det blir mobbning. Har du möjlighet att ge henne ett eget kar en stund så skulle jag prova det istället för att avliva henne direkt.

    Jag är väldigt försiktig med medicinering om jag inte ser vad det ska medicinerad emot. Försök att studera henne och de andra fiskarna och se om du ser identifierbara sjukdomstecken.

    Köp gärna vattentest för nitrit och nitrat. När man medicinerar kan man behöva förändra vattenbyten och matning ifall medicinen slagit ut även goda bakterier.

    Lycka till, hoppas hon piggar på sig!

    Kommentar

    Arbetssätt...