Plötslig död hos platys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adie98
    • June 2019
    • 4

    Plötslig död hos platys

    Hejsan svejsan! Har nu råkat ut för 2 dödsfall hos mina platys som skall vara dem ”enklaste” fiskarna jag har i akvariet. Vatten värden och temperatur ligger bra och har inte sett något fel på fiskarna innan dem dött utan dem har varit pigga och ätit normalt. Alla andra fiskar jag har i akvariet mår fint samt dem kvarvarande platyserna ser också bra ut. Akvariet ligger på 180 liter, det är juwel akvarium med deras egna inbyggda filter. Har även sätt in syre pump. Finns en del olika växter planterat cirka 6-7 st. Förutom dem 3 kvarvarande platysen så har jag 2 svärdbärare, 1 antracistus mal, 5 rödmunstetra och en stor mängd körsbärs räkor. Deras bas mat är pellets men dem får även gurka eller annan grönsak i mellan åt.

    Någon som har några tankar kring varför platysen mystisk dör? Tackar för alla svar!
    Senast redigerad av Adie98; 03 November 2019, 23:43.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Sånt här får man glömma och gå vidare för man hittar inga svar!
    Du låter filter vara i fred och gör delvattenbyten nån gång i månaden?
    Förresten, hur klarar du att ha räkor med ett juwelfilter? dem lär ju åka in där i dem stora insugsgallren...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Appropå räkor så klarar de sig fint med mina juwelfilter också. De är inte så hjälplösa som man kan tro.

      Kommentar

      • Adie98
        • June 2019
        • 4

        #4
        Kör del vatten byte ungefär varannan vecka när de börjar se skitigt ut, räkorna är dock sjukt skickliga på att städa så ibland så kan de gå längre. Filtret har jag nog bara rengjort nån gång för de var totalt blockerat. Började med 10 räkor nu har jag säkert över 60st dem klarar sig för bra haha. Ända gången jag förlorat en räka var under total städning och mina fiskar tyckte deras yngel såg mumsiga ut.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Kanon då är det väl bara att köra på
          Totalstädning och akvarium är dock två ord som inte bör nämnas tillsammans eftersom ett akvarium är en stor biologisk levande miljö och stor försiktighet och ömhet bör brukas vid rengöring och underhåll
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Adie98
            • June 2019
            • 4

            #6
            Vart när jag skulle flytta och behövde tömma ur akvariet för att kunna lyfta det, passade på och byta ut lite inredning och fixa med över vuxna plantor. Det jag mena med städning

            Kommentar

            Arbetssätt...