Är detta fenröta eller svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BeundransvärdValross
    • October 2019
    • 3

    Är detta fenröta eller svamp?

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like HistoricalPenguin.


    Min Neontetra snor mat från de övriga, vilket syns, men vad är det för fel med fenan? Misstänker svamp, men kan det sprida sig till andra fiskarter i akvariet, exempelvis Ancistrus?

    Är lite villrådig, då jag gärna inte vill behöva avliva någon fisk, men kanske måste.

    Tack på förhand för svar
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Svårt att se på bilden om det är fenröta. Men säg att det är det. I och med att det är en neontetra och ryggraden dessutom är böjd ligger det nära till hands att misstänka neonsjuka, även om den ej bleknat. Neonsjuka kan ej spridas till Ancistrus, men kan spridas till andra arter inom familjen Characidae.

    Kommentar

    • BeundransvärdValross
      • October 2019
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Svårt att se på bilden om det är fenröta. Men säg att det är det. I och med att det är en neontetra och ryggraden dessutom är böjd ligger det nära till hands att misstänka neonsjuka, även om den ej bleknat. Neonsjuka kan ej spridas till Ancistrus, men kan spridas till andra arter inom familjen Characidae.
      Är det något jag fått för mig, eller är det så att fenröta angriper snabbt? Inga andra invånare i akvariet visar några tecken på fenröta, och mina vattenvärden är bra, så det är väl egentligen inte jättetroligt att det är fenröta, eller?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Om det är neonsjukan är fenrötan en sekundär infektion, dvs. den drabbar en försvagad individ.

        Kommentar

        Arbetssätt...