Vad är detta, sjukdom, parasit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NoahFantasy
    • September 2019
    • 3

    Vad är detta, sjukdom, parasit?

    ​​Hej, städade mitt akvarium och såg att min mal har något under magen som är runt och vitt, med något rödbrunt på. Är det sjukdom eller normalt? Kan inte lägga till bifogade bilder, så lägger up en länk till bilderna.
    https://imgshare.io/image/iGhDn https://imgshare.io/image/iGcP9


    Malen är i övrigt aktiv och äter samt skiter.

    Min ena mal dog för några veckor sedan och väntar på malungar och är lite orolig om min mal kan ha en parasit? Eller är jag nojig och det är normalt? ​​

    Mvh ny akvarie ägare.
    Senast redigerad av NoahFantasy; 01 September 2019, 17:49. Anledning: Stavfel
  • NoahFantasy
    • September 2019
    • 3

    #2
    Försöker svara på formuläret så bra jag kan!

    1/ Hur stort är akvariet?
    34L 2/ Vilken filtrering använder du?
    ​​​​​​ Någon svamp där man sätter i två olika påsar med olika saker i, vet tyvärr ej vad det heter.

    3/ När startade du akvariet?
    För ca ett halvår sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    ​​​​​​.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Har 7 tetra, 1 mal, 2 mindre fiskar, en kampfisk hane

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    2 levande, blad och klätterväxt, vet ej specifikt namn.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Vet ej

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Vet ej

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Var 14 dag, ibland en extra gång 1/3 av vattnet byts

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    1 sep, 1/3 av vattnet

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Ej ny inredning, men flyttat om nuvarande inredning lite

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    ​​​​​​.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    En nypa color SAK och en liten mal tablett green SAK varannan dag

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    En mal dog, samt en fisk det senaste, några veckor I mellan vad jag kommer ihåg

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Se länkade bilder! En vit liknande böld??

    20/ Har du redan medicinerat? Om så
    ​​​​är fallet – vad blev resultatet?
    Nej

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Ena Malen dog, haft 2, men den hade inga synliga tecken på sjukdom, eller annorlunda beteende, alltid varit väldigt skygg, andra Malen väldigt framåt

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja!

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Kan det vara normalt? Det skulle förvåna mig. Jag vet inte, men jag tycker att det ser ut som en tumör som sitter precis vid analöppningen. I så fall kanske fisken lider och du borde avliva den. Visst, det skulle kunna vara en parasitsjukdom, orsakad av Microsporidia (svamp) eller Myxosporea (nässeldjur). Jag vet inte hur snabbt förlopp dessa har, men jag tycker att de skulle ha visat sig tidigare än efter 6 mån senast du senast släppte i fiskar i akvariet. Och att det borde ha varit en böld på mer än ett ställe i så fall. Dessa parasiter kan komma med levande föda som Tubifex. De sprider sig oftast inte mellan arter.
      Senast redigerad av stefant; 02 September 2019, 06:24.

      Kommentar

      • NoahFantasy
        • September 2019
        • 3

        #4
        Tack för svar! Har inte sett denna böld innan och städar med 14 dagars mellanrum, så tycker jag borde sett någonting förra gången jag städade.
        ​​Så den måste vara rätt nyligen uppkommen.

        Tycker den ser något mindre ut idag också (24h senare), men jag lutar mig mot att ta bort den, ska få nya bebis malar snart när dem växt till sig lite grann och känner inte för att riskera att släppa ihop dem med min mal om den har något som kan smitta till andra malar. Dessutom om det är tumör vill jag inte att den ska lida

        Kommentar

        • godishanna
          • August 2019
          • 17

          #5
          Hur har det gått med malen? Jag skulle säga att det är en fisklus. Har du kollat om den sitter på exakt samma ställe hela tiden? Hade en sån på en guldfisk och trodde med det var en tumör tills den en dag satt på andra sidan om fenan

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ursprungligen postat av godishanna
            Hur har det gått med malen? Jag skulle säga att det är en fisklus. Har du kollat om den sitter på exakt samma ställe hela tiden? Hade en sån på en guldfisk och trodde med det var en tumör tills den en dag satt på andra sidan om fenan
            Men att den plötsligt skulle dyka upp efter 6 mån verkar inte troligt

            Kommentar

            Arbetssätt...