Sjukdom eller skada, uttryckt öga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    • January 2002
    • 108

    Sjukdom eller skada, uttryckt öga?

    Har ett artakvarium med Multifaciatus (Mångbandad snäcklekare). Upptäckte i morse att på en av fiskarna (en hane) har ena ögat nästan tryckts ut, ser rätt otäckt ut, inga andra konstigheter med fisken dock, beter sig och äter som vanligt.

    Ingen av de andra fiskarna visar upp något liknande. Läste här på forumet om glosöga, kan det vara det? En tanke är ju att det helt enkelt är en skada, de är ju rätt så tuffa av sig och brakar i hop allt som oftast i revirhävdningen.

    Tips? Åsikter? Ev Medicinering?

    Tacksam för svar

    /Jonas

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    hej!
    Det är möjligt att den kan ha bråkat med sina kompisar, och ådragit sig en skada på ögat, men det kan också vara någon form av parasitanngrepp.
    Jag tycker de ska börja med att byta lite vatten och ha i ca 1-2 msk grovkornigthavssalt/50 liter vatten. Och blir den sämre så kan du vända dig till en akvariaffär för råd om medicin.
    /Lukas


    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej,
      Det låter som en mekanisk skada mot något i inredningen, eller alternativt en stor fisk i akvariet som försökt sig på att ta en mumsbit, men misslyckats.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ann60
        • June 2005
        • 21

        #4
        Min kampfiskhona såg ut så där dagen efter en flytt till ett nytt akvarium. Hon åt och var pigg så jag avvaktade och nu har "utbuktningen" gått tillbaka och hon uppför sig normalt. Jag vet ju inte vad detta berodde på, men hon kan ju blivit skadad vid fångsten. Lycka till med din fisk!

        Kommentar

        Arbetssätt...