Avmagrande guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Avmagrande guppy

    Förlorade två guppy inom loppet av en vecka för nån månad sen. Nu är en tredje dålig. Utöver det ett par döda körsbärsräkor.
    Övriga invånare mår bra (ancistrus och kardinaltetror). Det enda jag kan se är att två av guppyhonorna ofta ser ut att vara på väg att bajsa eller föda, alltså utbuktningen där. Men inte sett några maskar eller övriga parasiter. Ingen nitrit, och alla äter.
    Några teorier? Till saken hör ju att medicinen jag hittar OM det är parasiter är dödlig för räkor och även levandefödare och malar kan ta skada. Så det är jag ju inte så pigg på. Blir fundersam på om jag överreagerar när det ändå gått en månad sen sist.
    Akvariet har varit igång sen februari/mars, inga ändringar på sistone.
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Nää det 'e svårt att få nån säker orsak till sånt här. Det finns alltid en närvaro av flagellater (en typ av parasit), bakterier och svampsporer, som alla vi jordelevande varelser är under ständig attak av, MEN vi har alla ett immunförsvar som normalt håller fienden stången! Men immunförsvaret kan bli nedsatt pga av stress, felaktig kost och många andra faktorer. Samt att i ett akvarium kan nivåer av bakterier parasiter svampsporer bli för höga av olika orsaker som gör att det helt enkelt tippar över för vissa individer.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Ja... Frågan är just varför, om nu något faktiskt ens är fel. Förstår såklart att det är svårt att svara på.

      ​​​​​​Hanen verkar lite piggare idag i alla fall.

      Kommentar

      Arbetssätt...