finnar/bölder på scalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenalarsson68
    • March 2002
    • 12

    finnar/bölder på scalar?

    Min väninna har peru altum nu helt plötsligt har dom fått som finnar/plitor lite över allt på kroppen.Dom äter bra men hon är dock orolig, finns det ngn som har en aning om vad det kan vara?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej,
    Kan inte så där direkt komma på någon sjukdom det skulle kunna stämma in på.
    De kan ju kolla själv på Zoopet-sidan om sjukdomar http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212 som beskriver de vanligaste sjukdomarna.
    Kollade lite extra i olika böcker och det enda jag kan hitta är Lymphocystis-sjukan som ger hallonliknande utväxter på olika ställen på kroppen, men främst på fenorna. Den kan också förekomma med enstaka pärlliknande knölar.
    Det står också att fiskarna inte verkar besväras av sjukdomen vilket ju är positivt, den negativa överväger dock eftersom sjukdomen är smittosam och dödlig samt att den är nästintill omöjlig att bota.
    Friska fiskar måste flyttas annars blir alla angripna, men det är förhoppningsvis inte denna sjukdom de fått.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...