Slagsida/paralyserade fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    Slagsida/paralyserade fiskar

    Vet inte om jag skriver på rätt ställe. Men när jag bytte vatten sist fick större delen av mina fiskar slagsida, såväl neontetror, guppy som Ancistrus. De låg orörliga på sidan/rygg och hade sjunkit till botten. Innan var alla pigga och efter en stund började de återhämta sig. De som verkade minst påverkade var pansarmalarna (fläckiga och pandor). Någon som vet vad detta beror på? Kan det nya vattnet ha varit för kallt? De har aldrig reagerat på det tidigare dock när jag råkat fylla på med väldigt kallt vatten.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Sannolikt beror det på för kallt vatten, om det är detta så brukar de dock ha vant sig vid det kalla vattnet efter en stund och efter några timmar så simmar de som vanligt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13108

      #3
      Men du lär väl veta om du fyller med kallt vatten? Man ska alltid undvika hastiga temperaturförändringar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Embla79
        • February 2017
        • 87

        #4
        Tack för svar. De är helt återställda igen. Ja, jag brukar kontrollera att jag inte fyller på för kallt, igår tyckte jag inte att jag gjorde det men antagligen var det så ändå. Dock har jag missat att vrida på lite varmare nån gång eftersom det står på anvisningen till sugen att man ska vrida kranen till kallt när man tömmer vattnet.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13108

          #5
          Ok du har en sån... Jag tycker man ska undvika den typen av bytessystem eftersom den slösar på vatten, om du ska tömma 100L så går det åt typ 200L. då är det mer klimatvänligt att använda vanliga hävereffekten dvs lägga en slang till en golvbrunn och låte det rinna av sig självt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...