Dosering av Sera Nematol, och var få tag i det? Ständigt denna Camallanus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Dosering av Sera Nematol, och var få tag i det? Ständigt denna Camallanus!

    Så, nu har det hänt igen, man har fått Camallanus i ett av karen Batman tycker Jokern är jobbig, men då har han aldrig haft akvarier, och behövt bekämpa denna eländiga mask!

    Hur som helst, fick ett litet gäng små F2 blåciklider av en kompis, och ur analen på en av dessa sticker det nu ut några små röda, trådlika kräk. Föräldrarna (F1) till dem är köpta i en butik som jag misstänker att jag fått Camallanus från för några år se'n (Pelvicachromis taeniatus den gången), så nu vet jag att jag inte ska handla där i fortsättningen. Denna lilla blåciklid är den enda med synliga maskar, men verkar än så länge inte särskilt påverkad av dem, utan är pigg och matglad. Resten av fiskarna ser kärnfriska ut, scalarerna och bågfenorna leker, och rosentetrorna tjafsar som alltid med varandra.

    Då jag haft bra erfarenhet av Sera Nematol tidigare, så ringde jag "min" butik och frågade om han hade det inne, och han sa att grossisten han köper av tydligen inte tar in Sera längre, på grund av att det blivit nå't tjafs mellan dem. Han hade JBL Nedol sa han, men efter att ha läst lite om den medicinen, så verkar det som att den inte alls är lika effektiv som Nematol. Innan jag först fick tag i Nematol, så testade jag en annan medicin (kan ha varit Nedol, men är osäker), som inte tog död på masken, och dessutom var mycket elakare mot fiskarna.

    Grävde lite i hörnen hemma, och hittade en flaska med Sera Nematol, som det är taget ca 4/5 ur, så får väl börja med den. Men hittade ingen bruksanvisning, och jag minns inte doseringen riktigt, nå'n här som har koll på den? Och kanske även vet var man i närheten av Göteborg kan få tag i Nematol? Känns som att den var rätt svår att få tag i redan innan, men nu har ju en grossist som sagt slutat ta in Seras produkter, så nu är det väl ännu svårare. Och den lilla skvätten som jag hittade här hemma räcker nog inte långt...
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hittade en hemsida som säljer Nematol, och även hade info om doseringen. Skulle kanske kollat upp det först, här haglar ju inte svaren in, men men… Har aldrig handlat från den sidan förr, så ska bli intressant.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      1 mL per 40 L enligt Seras sida. Se instruktions-pdf under Download https://www.sera.de/en/product/fresh...ional-nematol/

      Kommentar

      • conversano
        • March 2018
        • 14

        #4
        Har endast haft blodmask en gång och behandlade då med Waterlife sterazin efter att ha läst hur hårt Nematol ofta tar på fiskarna. Inte en enda fisk dog när jag behandlade med Sterazin istället för Nematol, förutom den som redan fått mask då, så jag antar därför att fisken dog av masken och inte av medicinen. Har sedan dess inte sett till en enda mask på ungefär ett halvår. Utmärka resultat och snäll mot fiskarna

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Jag upplevde inga som helst negativa effekter från Nematol när jag behandlade mot camallanus. Jag dosera nästan dubbel dos och sen är det A och O att medicinera en gång till så som det står i anvisningarna, annars är risken stor att dem återkommer!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tack Stefan Men såg att sidan jag köpte från hade en PDF-fil med bruksanvisningen, så nu har jag slängt i en (normal) dos, men misstänker att medicinen kanske är lite gammal, vet inte om det gör nå't. Beställde i alla fall en ny flaska. Min erfarenhet av Nematol är att det är effektivt, inte grumlar vattnet, och är snällt mot fiskarna. Tror faktiskt inte att jag har förlorat nå'n fisk vare sig till maskarna eller Nematol, se'n jag började använda det. Den första medicinen jag använde första Camallanusvändan var inte alls lika effektiv, grumlade vattnet, och fixade rätt bra syrebrist.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              En sak jag har lagt märke till är att hanen i mitt scalarepar har mörknat, och närmast börjar likna en rökscalare (de är F1). Har för mig att jag även vid tidigare fall av Nematolmedicinering har haft scalarer som mörknat. Han verkar frisk i övrigt, äter, och beter sig inte annorlunda än honan, som inte har mörknat. De övriga fiskarna ser ut och beter sig precis som vanligt, medicinen verkar inte ha påverkat dem.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...