Sjuk Fengädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Sjuk Fengädda

    Hej!

    Har en fråga om medicinering av en 18-22 cm lång Fengädda.

    Anledningen till att jag tror att den är sjuk är att den senaste har den dragit sig undan lite mer, håller fenorna längs kroppen oftare, gör lite konstiga "utfall" samt framförallt att avföringen varit vita geléliknande trådar vid tillfällen.

    Han äter dock fortfarande bra och visar inte upp några andra symptom. Avföringen har dessutom sett normal ut de senaste tre dagarna. Ser inget som sticker ut ur analöppningen.
    Möjlig smittkälla kan vara de Champagnetetror som jag köpte som han nu tyvärr käkat upp. Var säker på att dessa alerta simmare med högrest kroppsform och som hållit sig i övre delen av akvariet inte skulle bli till mat...

    Hemma har jag dessa mediciner esha-ndx (mot bl a rundmaskar) och esha 2000.

    Fisken går nu i ett 350l akvarium tillsammans med en Fahaka kulfisk och en Tigerfisk. Övriga fiskar verkar vara symptom fria.
    Om jag medicinerar tänker jag att jag medicinerar i detta kar, så att man är säker på att de andra fiskarna inte smittas.

    Ska jag medicinera eller avvakta? Och om jag medicinerar vad ska jag börja med?


  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    -Jag vill bara säga så här. Ingen medicinering förrän du vet vad du ska medicinera för!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      -Jag vill bara säga så här. Ingen medicinering förrän du vet vad du ska medicinera för!
      Ja det är ett bra tips, och det är just därför jag avvaktat med medicinering trots att jag har medicinerna hemma. Han visade upp första sjukdomssymptomen för ca 2 veckor sedan.

      Min gissning är att det är någon typ av invärtes parasit, typ rundmask.
      Låt säga att han stadigt skulle bli sämre och sluta äta och man fortfarande inte vet vad det är för sjukdom, är det så farligt att medicinera med esha-ndx? Den tar ju inte död på bakterier utan bara nematoder och en del andra rundmaskar. Det borde väl inte vara alltför stressande för fiskarna?

      Kommentar

      Arbetssätt...