Pansarmall svullen på sidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roban
    • February 2019
    • 4

    Pansarmall svullen på sidan?

    Hej! Ny både här på forum och när det gäller akvarium.

    Har startat en 54 liter ”burk” i början av december. Det var en färdigt akvarium startkit jag köpte. Släppte in första fiskarna 4 veckor senare. 4 guppys och 4 corydoras. Efter 2-3 veckor dog 3 guppysar med 1-2 dagar mellanrum. Jag började då testa vattnet och det visade sig att nitrit låg på tok för högt. Gjorde stort vattenbyte och bytte filter som följde med mot en Aquael uni filter 500 UV. Sen dess har jag kollat vatten med 6 in 1 stickan och allt ser bra ut enligt stickan. Det jag får justera efter vattenbyten är pH då vattnet hemma har för låg pH. Använder tetra pH plus för detta. I slutet av januari efter att vattnet var stabilt kompletterade uppsättning med 2 till corydoras och 4 guppy och för 3 veckor sen släppte in även 3 otocinclus och en clown pleco. Samtliga fiskarna är ganska små men corydoras växer så det knackar. Byter vatten en gång i veckan med 20 liter genom att slamsuga och fyller på med AquaSafe, pH Plus och HappyStart.

    Har 6 växter i akvarium, anubias, javaormbunke, 2 gälört som växer som tokiga, röd ludwigia och ammania. En mangroverot, stor och tjock ser mera ut som en bit av bark, två kokos och en lergods kub. 0,5 - 1 mm sand på ca 80% av botten och slipade små sten i ett hörn av akvarium. Matar en gång om dagen 6 dagar i veckan. En dag i veckan "fasta"
    för att hålla algerna i schack

    Varierande foder: artemia en gång i veckan annars flingfoder, sjunkande tabletter för malarna (två sorter, en multitablett och en ”grön”) plus förvällda grönsaker en gång i veckan. Otisarna älskar gurka, ärter och brysselkål. Grönsakerna får ligga i karet i 2 dagar innan jag plockar bort det som blir kvar. Firrarna är pigga och äter gärna.

    Ufff, mycket skrivande för att komma till saken. Hur som för 3-4 dagar sedan upptäckte jag att en utav corydoras (en från den första ”kullen”) fick någon konstigt svullnad på vänstra sidan ovanför bröstfenan. Det är även svullet kring bröstfenan (den fenan med orangea strålen) och fenan är inte lika roligt som den på högra sidan. Skäggtömmar på högra sidan ser inte heller som de borde. Är definitivt för korta, inte helt borta men nästintill. Vad kan det vara? Jag funderade på om det är en ”mekaniskt” skada men firrarna är snälla mot varandra. Corydoras är dessutom väldigt släktkära. Lite skylda åsikter bland arterna om vem som ska äta mest men det brukar de fixa själva (är guppysarna för påträngande får de en corydoras ”torped” avfirat, otisarna puttar bort alla från sin mat fast de är de minsta i burken. Den ända individ som kan vara lite tjurigt är clown pleco men bara om någon råkar simma in i grottan under mangroveroten som han brukar trycka i hela dagarna. Annars hänger han med andra malar när han äter, utan att bråka.


    Bilder: http://s92.photobucket.com/user/Kazik1974/library/Firre
    Senast redigerad av Roban; 24 February 2019, 02:31.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej, välkommen till forumet. Jag gissar på att det är en tumör. Skäggtömmarna kan ha skadats mekaniskt som du skriver. Sanden borde vara ofarlig för detta men småstenarna i ena hörnet kanske kan skada dem? Är de rundade ska det inte vara någon fara för det, de är slipade skriver du.

    Vad blir det för pH om du inte justerar det? Och vad har du för pH med pH plus?

    Kommentar

    • Roban
      • February 2019
      • 4

      #3
      Tack för svar! Jag misstänker också att det är en tumör men vill vara på den säkra sidan. Redan från början tyckte jag att firren var lite rundare på ena sidan men tänkte att jag bara inbillar mig. Men nu går det inte att missa svullnaden. Vad ska man göra om det är en tumör? Låta han vara tills han trilla av pinnen eller bor man hjälpa han på traven? Än så länge är han pigg och hänger med kompisarna fast inte lika mycket som förr.

      Jag använder stickan för att kolla vatnet. Skalan på den slutar på 6,4 men färgen tyder på att det är ännu lägre. Med max dos av pH Plus för jag vattnet upp till 6,8 kanske 7,0. Ett annat problem jag glömde att nämna är klor i vattnet. Jag brukar ha vatten i hinkarna i minst 2 dagar innan vattenbyte, oftast 4 dagar. Med den rekomenderade dosen av AquaSafe visar stickan förtfarande klor i vattnet. För att få bort klor måste jag överdosera. Men vet egentligen inte hur "bra" är det för firrarna att överdosera?

      P.S. Stenarna är runda och väldigt finslipade, som glaskulor fast med sin ursprungliga form.
      Senast redigerad av Roban; 24 February 2019, 12:15.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Ursprungligen postat av Roban
        Tack för svar! Jag misstänker också att det är en tumör men vill vara på den säkra sidan. Redan från början tyckte jag att firren var lite rundare på ena sidan men tänkte att jag bara inbillar mig. Men nu går det inte att missa svullnaden. Vad ska man göra om det är en tumör? Låta han vara tills han trilla av pinnen eller bor man hjälpa han på traven? Än så länge är han pigg och hänger med kompisarna fast inte lika mycket som förr.


        Tja, det är inte mycket att göra om det är en tumör. Ha koll på den och avliva den om den börjar må för dåligt.

        Ursprungligen postat av Roban
        Jag använder stickan för att kolla vatnet. Skalan på den slutar på 6,4 men färgen tyder på att det är ännu lägre. Med max dos av pH Plus för jag vattnet upp till 6,8 kanske 7,0. Ett annat problem jag glömde att nämna är klor i vattnet. Jag brukar ha vatten i hinkarna i minst 2 dagar innan vattenbyte, oftast 4 dagar. Med den rekomenderade dosen av AquaSafe visar stickan förtfarande klor i vattnet. För att få bort klor måste jag överdosera. Men vet egentligen inte hur "bra" är det för firrarna att överdosera?


        Det borde framgå av instruktionerna om man kan överdosera. Jag skulle tro att man kan det utan problem. Att bara låta vattnet stå tar inte bort så mycket klor. Om du har kloramin i kommunalt vatten så hjälper det inte alls utan du måste använda vattenberedningsmedel som t.ex. AquaSafe. Dock blir ju vattnet rumsvarmt och det kanske är bra för att fiskarna ska bli mindre stressade vid vattenbyte.

        Ursprungligen postat av Roban
        P.S. Stenarna är runda och väldigt finslipade, som glaskulor fast med sin ursprungliga form.
        Möjligen att sanden ändå har vassa kanter?

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ursprungligen postat av Roban
          Jag använder stickan för att kolla vatnet. Skalan på den slutar på 6,4 men färgen tyder på att det är ännu lägre. Med max dos av pH Plus för jag vattnet upp till 6,8 kanske 7,0.
          Osäker på Corydoras men jag tror att alla dina arter klarar pH 6. Så du behöver väl inte höja pH? Kanske idé att införskaffa ett dropptest för pH för att få ett mer exakt värde? Jag tänker att fiskarna kanske inte mår bra av att pH fluktuerar.

          Kommentar

          • Roban
            • February 2019
            • 4

            #6
            Tack igen för svar!

            Märkte idag att gubben börjar dra sig undan mer och mer så jag misstänker att han blir sämre. Jag tror jag låter han vara så länge han äter och inte blir mobbad. Det är synd, de små rakare har blivit mina husdjur. Det är roligt och avkopplande att titta på de. De brukar hitta på en hel del...

            Ang. AquaSafe så finns ingen info på flaskan förutom den rekommenderade dosen. Letade lite på nätet med men hittade inget. Det är i alla fall lugnande att troligen, som du skriver, är det ingen fara att överdosera.

            Ang. sanden så visar inte några andra malar täcken på skadade skäggtömmar trötts att ibland får en och annan för sig att gräva som vildsvin, som sagt, roliga små liven... Clown pleco gillar också att gräva märkte jag, på ett väldigt våldsam sätt dessutom, sanden bara sprutar när han sätter igång.

            Ang. pH så tror jag att Clown pleco behöver pH som ligger runt 7. De övriga, som du skriver, klarar sig bra med 6. Ska köpa ett dropptest på måndag och kolla exakt vad jag har för pH i kranvatten. Tack för tipset!

            Kommentar

            • cambru

              • September 2008
              • 209

              #7
              Hej! Jag mätte med stickor tidigare och hade väldigt låga värden på pH som jag försökte få upp på kemisk väg. Ända tills jag köpte ett dropptest och såg att pH låg närmare 8. Så jag tycker det är bra att du köper ett dropptest, jag litar inte alls på stickorna. Bor du i Stockholmstrakten och har kommunalt vatten så ska du veta att det tillsätts en liten del kloramin i vattnet. Kloramin går inte att lufta ut, du bör ha ett vattenberedningsmedel som tar bort kloramin, t ex Seachem Prime eller EasyLife Aquamaker. Lycka till!

              Kommentar

              • Roban
                • February 2019
                • 4

                #8
                Tack för svar!
                Jag bor i Södermanland, ca 7 mil från Sthlm, kommunalt vatten kommer från Norsborgs Vattenverk i Stockholms län.

                Jag använder så klart vattenberedningsmedel (AquaSafe) men använder jag den rekommenderade dos visar stickan fortfarande klor. Finns det något annat än multisticka för att kolla klor? Hittar ingen test enbart för detta, förutom test för swimmingpool...

                Hoppades att man kan lufta bort en del utav klor, men då vet jag hur det ligger till.

                Köpte för övrigt JBL pH test idag, bor komma hem om ett par dagar.

                Kommentar

                Arbetssätt...