Är Ektozon farligt för pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysis
    • February 2003
    • 18

    Är Ektozon farligt för pansarmalar?

    Hello fishlovers!

    Jag har tänkt stoppa lite Ektozonsalt i mitt stora sällskapsakvarium där jag har Sterbai-pansarmalar men jag hört att det kan vara farligt med salt till dessa fiskar.

    Stämmer det?

    Mvh
    Peter N
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    #2
    Jag har 3 st albino-pansarmalar och har haft ektozon eller salt utan jod ganska mycket sista tiden pga sjukdomar och de har inte tagit skada av det hittills.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Extozon består av sisådär dryga 95% vanligt salt har jag för mig... Så vågar man inte testa om ens Corysar tål salt så är inte Extozon något alternativ... Somliga menar att det inte är så farligt med salt till dem, men jag har i alla fall inte vågat testa...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Jag blandade i 1 deciliter salt / 100 liter vatten för att få stil på några slöjstjärtar (ovetandes om Corys känslighet) och det gick jätte bra...

        Stjärtarna blev inte bättre utan fick avlivas och Pansarmalarna är fortfarande hur friska som helst.

        Tror dock faktiskt att lite halvdåliga Guramis kvicknar till av salt!

        /Ove


        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Jag har haft upp till 1.5 dl salt /100 l vatten till mina metallpansarmalar och dom tog ingen skada.
          Na klar!

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #6
            Jag har använt ektozon för att behandla sjuka pansarmalar, med utmärkt resultat. Använde dock den lägst rekomenderade dosen bara tills fiskarna var friska igen.
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Läs om Tinazon salt här. http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                HEHE.Ja du Kramfors....Du kanske har kommit på en affärsidé...Om du tar 1500/kg så får du ett rejält TB.Behöver inte kränga så mycket per månad för att kunna fösörja sig på det
                Fredrik

                Kommentar

                • Mysis
                  • February 2003
                  • 18

                  #9
                  Hej!

                  Tack för svaren!

                  Jag har prövat med Ektozon-salt både för fiskarnas skull men även för växterna( gammal notis från tidskriften Akvariet år -79), såg dock ej någon skillnad från tidigare.
                  Fiskarna som hade lite bekymmer var 3 st små prickiga bottentittare som hade problem med synen, förmodligen grön starr(har svårt att skilja från grå), dessa fick en låg dos med Ektozon men har ej kurerat sig men jag ska höja värmen lite till, tror jag.
                  Annars återstår bara dr Krall och kanske några goda råd från Rolf.

                  Mvh
                  Peter N

                  Kommentar

                  Arbetssätt...