Mystisk Fiskdöd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Lillmalen

    Detta var inget rödbrunt. detta såg ut som tarmar. Ljusa och tjocka, båda ändarna gick in i analöppningen. När fiskarna var döda så tittade jag efter och även då såg det ut som en uppsvälld tarm. När jag har googlat Camallanus så påminde det inte om det mina guppys hade.
    Bra, då är det uteslutet.

    Lämna en kommentar:


  • Lillmalen
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

    Efter vad jag läser så har många parasiterande maskar en mellanvärd. Den mellanvärden finns inte i akvariet och då kan maskarna inte sprida sig. Så då behandlar man inte. En finns som kan sprida sig från fisk till fisk, och det är Camallanus. Det skulle i så fall vara rödbruna maskar som hängde ut från guppynas analöppningar. Om det finns något medel som går att få tag på som biter på den vet jag inte.
    Detta var inget rödbrunt. detta såg ut som tarmar. Ljusa och tjocka, båda ändarna gick in i analöppningen. När fiskarna var döda så tittade jag efter och även då såg det ut som en uppsvälld tarm. När jag har googlat Camallanus så påminde det inte om det mina guppys hade.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Lillmalen
    Om det skulle vara mask. skulle ni då rekommendera att man väntar och ser om någon mer blir drabbad eller skulle ni behandla alla på en gång?
    Efter vad jag läser så har många parasiterande maskar en mellanvärd. Den mellanvärden finns inte i akvariet och då kan maskarna inte sprida sig. Så då behandlar man inte. En finns som kan sprida sig från fisk till fisk, och det är Camallanus. Det skulle i så fall vara rödbruna maskar som hängde ut från guppynas analöppningar. Om det finns något medel som går att få tag på som biter på den vet jag inte.

    Lämna en kommentar:


  • Lillmalen
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper

    Det är just det, ifall man täcker grus med mycket bakterier med mera grus så finns risk för att det bildas anaeroba tillstånd under delar av bottenmaterialet med svavelväte som följd. Det skulle kunna vara en anledning till att fiskar plötsligt dör på ett "mystiskt" sätt. Ifall det bildats svavelväte i botten märks detta ofta ifall tar upp en växt och märker att rötterna är svarta och luktar illa. Men hela botten behöver inte vara drabbad, så man får kolla på flera ställen med djupare gruslager.
    Det hade jag ingen aning om. Jag blandade upp gruset. då mitt gamla grus är lite grövre har det dock lagt sig längst upp. Jag har ganska mycket växter och jag har inte märkt att några rötter är svarta. dom som jag flyttat på ser ljusgröna och fina ut.

    Lämna en kommentar:


  • Lillmalen
    svarade
    Om det skulle vara mask. skulle ni då rekommendera att man väntar och ser om någon mer blir drabbad eller skulle ni behandla alla på en gång?

    Finns det något man kan göra för att fiskarna ska komma till ro eller ska man bara vänta och se?

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av Lillmalen
    Nytt grus ja, vi kokade även det nya gruset.. Det gamla sköljde jag ut i det det vattnet som blev kvar i det gamla akvariet. Inget stort utan mer för att bli av med smuts. Jag tänkte som så att jag ville ha med mig så mycket utav den gamla bakteriekulturen som möjligt.
    Det är just det, ifall man täcker grus med mycket bakterier med mera grus så finns risk för att det bildas anaeroba tillstånd under delar av bottenmaterialet med svavelväte som följd. Det skulle kunna vara en anledning till att fiskar plötsligt dör på ett "mystiskt" sätt. Ifall det bildats svavelväte i botten märks detta ofta ifall tar upp en växt och märker att rötterna är svarta och luktar illa. Men hela botten behöver inte vara drabbad, så man får kolla på flera ställen med djupare gruslager.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Tarmar som hänger utanför kroppen kan kanske vara mask om de inte blivit attackerade av de andra fiskarna och fått fysiska skador. Avmagrad mal kan också ha haft mask. Annars vet jag inte. Det måste vara svårt för fiskarna att etablera någon ordning i fisksoppan.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Du har en blandning av fisk från den gamla ägaren och dina och det kan varit nåt som följde med fiskarna. Det kan vara "fiskoppan" som ställer till det, de stressar kanske varandra.

    Lämna en kommentar:


  • Lillmalen
    svarade
    Nytt grus ja, vi kokade även det nya gruset.. Det gamla sköljde jag ut i det det vattnet som blev kvar i det gamla akvariet. Inget stort utan mer för att bli av med smuts. Jag tänkte som så att jag ville ha med mig så mycket utav den gamla bakteriekulturen som möjligt.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Sköljdes gruset innan flytt till det nya akvariet?

    Lämna en kommentar:


  • Lillmalen
    startade ett ämne Mystisk Fiskdöd?

    Mystisk Fiskdöd?

    Hej. Jag är ny här på Zoopet men hoppas att jag lagt in mitt inlägg på på riktigt ställe

    Vi har ett 240 liters akvarie som blev uppstartat i början av november. Så akvariet är ca 3 månader gammalt. När vi startade upp akvariet flyttade vi över grus, vatten, pump (körde gammal pump parallellt med ny pump i nya akvariet) och dekoration från vårt gamla 100 liters akvarie. Våra gamla fiskar följde också med + fiskar från tidigare ägare.

    Så här såg uppsättningen ut. ´
    Från tidigare akvarieägare
    ca 10 koppartetror
    3 Ancistrus (2 st ca 15cm 1st ca 5 cm) (kommer kalla dessa mallar bara mal)

    Vårt gamla akvarie
    4 Gurami (2 blåa och 2 guldiga)
    En hel hög med guppys
    2 röda dvärgciklider
    2 Svärdbärare
    1 eldstjärt
    2 Ancistrus (små)

    Vi har köpt till
    2 Ancistrus (små från början men växer i turbofart)
    2 dvärgciklider
    2 röd häxmal

    I dag har vi:
    6 Ancistrus
    3 dvärgciklider
    2 röd häxmal
    4 Gurami (2 blåa och 2 guldiga)
    3 Gyppys
    2 Svärdbärare
    1 eldstjärt
    ca 10 koppartetror


    Värden som jag haft koll på i ca 6 veckor (ligger stabila) Använder mig av JBL pro scan. Vet inte exakt vad alla nummer betyder men det medföljer en app och där är alla inom zonen grön.
    Nitraten (mg/l) 25
    Nitrite (mg/l) 0
    Total hardness >4d
    carbonate hardness 8d
    PH-value 7,2
    Chlorine mg/l 0
    Carbon dioxide mg/l 15

    Vi byter ca 1/3 av vattnet i veckan. Ca 1 till varannan vecka häller vi i evolution - happy-life.

    Vi matar fiskarna 1 gång om dagen. Dom får lite varierat. Vanligt flingfoder, ärtor, broccoli och mygglarver. - alla fiskar äter som normalt fint och är aktivt på maten

    En av våra guramisar har växt till sig ordentligt och är nog närmare 10 cm. Även eldstjärten som nog är ca 5-8 cm

    Nu till det konstiga. Våra fiskar dör lite spontant och i bland på lite konstiga sätt och nu börjar jag undra om detta bara är en slump....

    Fisk nr 1. Efter 2 dagar dog vår albinomal på 15 cm. Denna var från tidigare ägare. Var när vi tog över den mycket smalare än de andra malarna. - jag misstänker att den var undernärd.

    Efter detta har några guppysar dött. Har tyvärr lite för sent insätt att dom inte riktigt passar in med våra andra fiskar trotts att butiken sa att det passar perfekt.....

    En av våra nya dvärgciklider blev slö och fick simma till himlen.

    Fisk nr 2 och 3. Två guppysar fick för några dagar sedan framfall (tarmarna hamnade utanför kroppen). På samma eftermiddag. Efter ett vattenbyte.

    Fisk nr 4. I dag har en utav våra guld-guramis fått problem med vad jag tror är simblåsan. (efter lite googling misstänker jag detta) Fisken är vad jag kan se lite svullen vid bröstkorgen (mellan huvudet och slutet på magen). Den har problem med att simma rakt och svävar mest runt. Jag har nu tagit ut den ur akvariet och lagt den i en hink med vatten från akvariet. Ser dock att den har lite problem att ta sig upp till ytan och andas.

    När en fisk blir sjuk brukar jag ta ut den ur akvariet och så snart jag tror mig veta orsaken så har dom fått ta till vila. Till detta bör tilläggas att jag inte "diagnostiserat" dom med något som man kan behandla.

    I övrigt är alla andra fiskarna pigga och glada vad jag kan se. Jag kan uppleva att tetrorna ibland stressar sönder dom andra fiskarna, kan det vara så?

    Mina föräldrar har under många år haft akvarie och jag när jag var liten och varken jag eller mina föräldrar har aldrig haft problem med "fysiska åkommor" som framfall osv. Vi kanske har haft tur men jag upplever att under 3 månader så är detta lite mycket? Framfall och simblåseproblem på ca 1 vecka. Kan det vara något annat? Tyvärr har jag inga bilder.

    Beklagar för den långa texten men ville ge en så tydlig bild som möjligt.

    Hoppas att någon har någon tanke som kan lugna mig en aning




Arbetssätt...