Brunaktigt skikt på apelsin ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Det är ju också så att flera olika ciklidarter (liksom andra fiskar) byter färg och teckning efter humör och hälsotillstånd.
    När det är lek på gång eller då fiskarna skall hävda sitt revir kan de uppvisa en annan färgdräkt.
    När den ena apelcincikliden är utfärgad men inte den andra, kan man ju då misstänka att den "bruna" känner sig mobbad eller åsidosatt av den andra, alltså har hamnat i underläge.
    Även detta antyds ju i artbeskrivningen, ävensom det inte nämns något om färgskiftningar.
    Kan det vara så att du har två hanar? eller en leklysten hane men att honan inte är tillgänglig?

    Därmed inte sagt att fodret är betydelselöst i sammanhanget. Mata på med levandefoder så blir fiskarna på bättre humör och färgar kanske ut.
    Många fiskar med starka grundfärger har ju behov av ett speciellt foder, som då ger denna färg, kan inte komma på något bra exempel bland fiskarna, men alla känner ju till att flamingon blir röd och grann av en slags artemia, men kan bli grå och ful i en djurpark där sådan mat inte serveras. Kanske dåligt exempel...

    Men det kan vara svårt att exakt svara på frågan utan att ha sett fiskarna, hur de ser ut, hur de beter sig osv.
    Senast redigerad av Björn J.; 06 February 2019, 09:19.

    Lämna en kommentar:


  • Weesbee
    svarade
    Okej, ja jag misstänkte det också. Jag kör på vanligt fling foder 1 gång/dag och har nyligen börjat alternera med mygglarver.
    Jag va lite rädd för att det skulle vara sot, men det stämmer inte riktigt överens med fiskens symptom.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Här på Zoopet https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39&SOK=1 står det att fodret har stor betydelse för deras färg. Kanske har det med det att göra?

    Lämna en kommentar:


  • Weesbee
    startade ett ämne Brunaktigt skikt på apelsin ciklid

    Brunaktigt skikt på apelsin ciklid

    Jag har två apelsin Ciklider och båda va super gula när jag köpte dem, men nu ca 3 veckor efter så har den ena fått ngn form av brunt skikt på kroppen.. Det täcker inte hela kroppen, men fläckvis typ? Är det en sjukdom eller är det normalt?
Arbetssätt...