Sned fisk Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Finafisken07
    svarade
    Har låtit den vara då den sett frisk och kry ut i övrigt. Den har slutat bli smalare (pga att den lärt sig simma med handikapp) och verkar glad, den set inte ut att ha ont och flämtar inte. Den flyter inte vid ytan utan simmar runt och sätter sig under växtgrenar för att slippa flyta uppåt. Har medicinerat förebyggande mot parasiter och svamp. Den har även lärt sig simma bättre och ingen annan fisk visar några som helst symptom. Fisken själv har lärt sig simma med bara framfenorna perfekt och kan ta sig dit den vill och har även snabba reflexer. Ryggraden är inte extremt krokig utan gick tillbaka efter två dagar. Angående en potentiellt dyr medicin skulle jag lätt ta en smäll i plånboken än bara ”köpa nya” då jag ser deras vilja att leva och personlighet som något värt att rädda till varje pris.

    Vill ge lite hopp till fiskägare, våra firrar klarar sig bra oftast och är överlevare. Vänta hellre LITE än avliva om det är osäkert om det är smärtsamt eller smittsamt.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Någon form av muskelförlamning, gissar jag. Jag har sett likadana symptom hos svärdbärare och platy.
    Kan drabba fiskar efter en temeperaturchock, men kan säkerligen ha andra orsaker också. Det kan även vara genetiskt, även om symptomen kommit snabbt.
    Dessvärre finns det inget bot, och om det hade funnits det hade läkemedlet/preparatet kostat mer än var det kostar att köpa flera mollynesior.
    Tag bort sen drabbade fisken! Observera noga de kvarvarande fiskarna, med stor sannolikhet är det inte smittsamt, men man kan inte vara allt för försiktig.

    Lämna en kommentar:


  • Finafisken07
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Det där är sjukdom (Kommer dock inte i håg vad den heter)! Ta bort den!
    Är det smittsamt? Är det nädvändigt och finns det inget man kan behandla fisken med.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Det där är sjukdom (Kommer dock inte i håg vad den heter)! Ta bort den!

    Lämna en kommentar:


  • Finafisken07
    svarade
    Någon?

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Det går inte att se din bild.
    Eftersom du inte är goldmedlem kan du inte ladda upp bilder utan du får länka till bilder som ligger på nätet.

    Lämna en kommentar:


  • Finafisken07
    startade ett ämne Sned fisk Molly

    Sned fisk Molly


    Hej, en av fiskarna har blivit helt sned i ryggen och ligger uppe vid ytan. Det är endast en fisk som är drabbad - Mollyfisk. Kan tänka mig att hon varit/är gravid. Fisken är fullvuxen och har aldrig visat symptom innan utan detta kommer plötsligt - något slag möjligsvis från slamsugare dem slår till rätt rejält med fenorna när dem simmar. Mollyn verkar flyta uppåt och verkar stressad men har börjat lugna ner sig nu eller snarare rör sig mindre.

    Bild på henne.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    tack för hjälpen!
    Senast redigerad av Finafisken07; 03 January 2019, 15:38.
Arbetssätt...