Ammoniakförgiftning...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Ammoniakförgiftning...?

    Hej!
    Igår kväll fick jag problem med min kampfisk. Han är döpt till Jörgen av mina syskonbarn.

    Akvariet som han går i är på 20 liter och innehåller, förutom han själv, två amanoräkor och runt 10-15 småsniglar.
    Akvariet är väldigt tätbevuxet med växter, får rensa en gång i månaden.
    pH ligger stabilt på 6,5-7
    KH 3-5
    Nitrat varierar men som mest 50
    Gör 50%-igt vattenbyte varannan vecka.
    Akvariet har varit igång i drygt 1 år.

    Igår när jag fyllde på vatten som dunstat beslöt jag mig för att hälla i ca en halv matsked med korallkross som jag fick över när jag startade mitt saltvattensakvarium.

    Anledningen till att jag gjorde det var att snäckorna under en längre inte haft frätskador på sina skal och min gissning var att det berodde på för låg halt kalcium i vattnet.

    Bara någon minut efter att jag haft i korallkrosset så blev kampfisken som paralyserad och rör sig knappt, och när den rör sig så är det lite ryckiga rörelser.

    Kan det vara så att korallkrosset höjde pH så pass snabbt så att ammonium blev till ammoniak och att han därför blev ammoniakförgiftad?

    Gjorde direkt ett stort vattenbyte samt tillsatte lite salt och Sera Toxivec. Nu på morgonen var hans status fortfarande densamma.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vad det är vet jag inte, men korallkross höjer definitivt inte pH snabbt och heller aldrig speciellt högt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...