Utslaget akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenamariaC
    • February 2014
    • 35

    Utslaget akvarium

    Hade ett välmående 260 liters akvarium tills för nån vecka sedan. Köpte mina första diskusar och var så glad över dem. Men hade bara innerfilter så köpte ett begagnat ytterfilter på blocket. Rengjorde det så gott jag kunde. Var nån grussort och lavastenar i dom som filter, fick vara kvar. Tog väl nån dag så slutade alla fiskar äta och man märkte att nått var fel. Mina kongotetror fick stora sår och dog över en natt. Sen insjuknade scalarerna och den första diskusen och dog. Jag gjorde vattenbyte, tog bort ytterfilter igen och hade i easy life. Men efter åtskilliga försök att rädda dem, även medicinerat hela akvariet nu så är hoppet ute med samtliga utan malarna och mina två räkor.
    Nu är min fråga när vågar man sätta in nya fiskar? Vad mer kan jag göra för att få bort det som orsakade detta och vågar jag använda nya filtret?
    Kan tillägga att diskusarna fick ett hemmagjort foder med kycklinghjärta som säljaren hade gjort. Har växter och grottor så kan ha legat kvar foder om det kan ha orsakat detta med kanske?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag gissar att följande har hänt. Ytterfiltret hade stått med filtermaterial i utan att vara igång och bakterier och andra organismer i det har då kvävts av syrebrist och dött och släppt ut gifter. När du lät filtermaterial vara kvar när du kopplade in det till ditt akvarium släpptes gifterna ut i ditt akvarium. En opportunistisk patogen kan ha fått fäste i de stressade kongotetrorna och orsakat sår på dem. När de dog spreds bakterier vidare till de andra fiskarna som blev infekterade och dog. Du bör nog göra några större vattenbyten och sedan börja om med helt nytt filtermaterial i nya filtret (om du behöver använda det) och låta det köra ett tag, sedan testa med några fiskar och se om de klarar sig. Att testa vattnet, åtminstone med stickor är bra för att ha koll. Vet ej om det är bra för diskusar att äta kycklinghjärta, de är ju inte anpassade för det. Om mat har legat kvar och ruttnat är ju inte heller det bra.

    Kommentar

    • LenamariaC
      • February 2014
      • 35

      #3
      Enligt en veterinär behöver jag antagligen sanera hela akvariet plus att de överlevande malarna kan vara smittbärande. Han menade på att filter som stått lite måste Desinfektionernas. Vågade inte använda nått starkt. Ångrar att jag inte köpte nytt nu.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Usch vad tråkigt, speciellt med dyra diskus.

        Generellt med diskus ska du bara starta med akvarium och tillbehör som är desinficerade. Fiskar de ska gå ihop med bör hållas i karantän och testas med en enda diskus innan de kan släppas i diskuskaret.

        Hur många diskus hade du?

        Kommentar

        • LenamariaC
          • February 2014
          • 35

          #5
          Ja fruktansvärt tråkigt. Det var fyra stycken rätt stora, släppte dem i mitt befintliga akvarie. Vill gärna testa med diskus igen men får väl bli i ett annat akvarie ensamma då till en början.

          Kommentar

          • LenamariaC
            • February 2014
            • 35

            #6
            Hur sanerar man enklast akvariet?

            Kommentar

            • Deckard
              • February 2016
              • 50

              #7
              Jag kanske missförstår men tog du bara bort innerfiltret och ersatte det med ett ytterfilter? samtidigt som du introducerade fyra stora ciklider? Eller hade du båda filtren igång samtidigt? om du bara bytte så är det inte konstigt att det gick illa tyvärr för ytterfiltret hade ingen fungerande kultur igång och det ledde till Nitrit i vattnet.

              Kommentar

              • LenamariaC
                • February 2014
                • 35

                #8
                Nä jag hade båda igång samtidigt.

                Kommentar

                Arbetssätt...