Är min gibbiceps sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mttiaz
    • November 2018
    • 6

    Är min gibbiceps sjuk?

    Jag har en relativt nyinflyttad gibbiceps i mitt ena akvarium.
    Efter ca 5 dagar har färgen på den börjat ändrats. Från att vara mörk och fin har den nu börjat få som ljusa pigment förändringar på vissa delar av kroppen. (Se bifogad bild)
    Denna gibbiceps har jag tagit över från en bekant som höll den i ett väldigt litet, smutsigt och mörkt akvarium på ca 60L. Den bor idag i ett 300 liters akvarium tillsammans med några små ciklider och gabonräkor.
    Fisken är ca 20cm.
    I samband med att skinnet på denna började ändras har även min nitrit nivå i vattnet gått upp. Vilket jag jobbar på med mat stopp, små vattenbyren varje dag (ca20%) samt doserar jag Easy-lifes easystart medel i karet varje dag. Så nitrit nivån börjar vända. Övriga fiskarna ser ut att må toppen. Att tillägga så akvariet ganska nystartat. Det har varit igång ca en månad och det har fått flyttat in 2 fiskar i veckan. Karet fick stå i 5 dagar med växter och bakterier innan första paret fick flytta in. Alla världen i vattnet har varit bra tills för ca 3 dagar sedan då nitritet gick upp och malen började byta färg.

    Så vad beror det på att min gibbiceps byta färg? Är den sjuk? Anpassar den sig efter nya miljön? Beror det på nitritet? Eller något helt annat?
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Eftersom du har nitrit så är det väl det man instinktivt gissar ligger bakom fläckarna. Det är mycket giftigt.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mttiaz
      • November 2018
      • 6

      #3
      Tack för svaret. Har nu fått tag på en del filter från en bekant som jag lagt i. Hoppas detta hjälper.

      Kommentar

      Arbetssätt...