Har jag råkat ut för den där vita prick sjukan!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hejarmalen
    • November 2018
    • 1

    Har jag råkat ut för den där vita prick sjukan!?

    JAG BEHÖVER HJÄLP, NU!

    Jag tror att mitt akvarium kan ha drabbats av ett fall av Vita prick sjukan, men jag är inte 100% säker. Mina guppys har vita prickar på fenor och kropp och de liksom kliar sig mot botten och växter. Min guppy hanes fena är även trasig, kan det vara för att han har kliat sig eller är det ännu en bov i akvariet??

    Jag skulle verkligen uppskatta ett svar inom snarast. Jag infogade även två bilder där man ser en av mina honor och guppy hanen, de blev inte så bra då jag inte är en fotograf av världsklass men de är de bästa bilderna jag fick där man kan se prickarna på stjärtfenan någlorunda bra. Jag åker även in till närmaste djuraffär imorgon och köper medicin ifall det är vita prick sjukan i hopp om att kunna rädda mitt akvarium! Jag vill verkligen inte att mitt första akvariumförsök ska sluta i katastrof bara för att jag var för vårdslös vid vattenbyte!

    Ni får gärna fråga efter mer info om ni behöver det, känner bara att tankarna snurrar i huvudet och jag vet inte vad jag ska göra!
    Senast redigerad av Hejarmalen; 03 November 2018, 21:36.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Av beskrivningen verkar det ju som att det är vita prick-sjukan, vita prickar och att de kliar sig. Fenan kan väl ha skadats vid kliande, i värsta fall har fisken drabbats av fenröta utöver den förmodade vita prick-sjukan. Vad har du för pH-värde och temperatur i akvariet? Har du mjukt, medelhårt eller hårt vatten? Jag ska klistra in mitt sedvanliga inlägg angående bilder också.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3

      Det går tyvärr inte att bifoga bilder (ladda upp) om man inte är betalande medlem (goldmedlem). Det man kan göra är att länka till bilder på annan webbplats.
      Se exempel nedan där jag använt forumbilder.se


      Såhär blir det om man bara klistrar in länken till bilden:




      Såhär blir det om man använder IMG




      Kommentar

      Arbetssätt...