Guldbarb återhämtar sig inte från sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Du gjorde definitivt rätt som avlivade den sjuka fisken

    Lämna en kommentar:


  • sorgmantel
    svarade
    Ja det insåg jag också, dom två dagarna jag hade barben i karantän var utöver medicineringen i det stora karet. Fisken blev ännu sjukare med tarmar som hängde utanför kroppen, så det slutade med avlivning. Övriga fiskar tycks ha klarat sig iallafall.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    2 dagar är alldeles för kort tid för att medicinering skall kunna verka fullt ut

    Lämna en kommentar:


  • sorgmantel
    startade ett ämne Guldbarb återhämtar sig inte från sjukdom

    Guldbarb återhämtar sig inte från sjukdom

    Jag försöker få min feta gulsbarbs hona att återhämta sig ifrån vad jag gissar var ett parasitangrepp. Det började med att den fick en rodnad över läpparna (såg ut som läppstift) som sedan spred sig till analfenan sen kort tid efter det längsta hela undre buken. Det såg ut som ett stort rött sår och gör det delvis fortfarande.

    Jag köpte för kanske ca 2 månader sen nya fiskar (barber) men misstänker att jag kanske fått in parasit från levandeföda, blodmaskar. Jag har haft fisken i karantän i ett litet 10 l plastakvarium med medicin i mot parasiter och svamp mm. Eftersom akvariet är så litet vågade jag inte ha den där mer än två dagar dock.Har även behandlat hela akvariumet. Inga andra fiskar utöver den har blivit drabbade. Nu har "såret" börjar bli mer vitt på vissa ställen och det ser inte ut att bli bättre ser mer ut som att den fått svamp på ett sår.

    Fisken äter glatt vid utfodring men står resterande delen av tiden ensam i ett hörn och simmar sällan runt förut vid matdags som sagt. Vad ska jag göra för att barben ska krya på sig?
Arbetssätt...