Möjlig bukvattensot - eSHa Hexamita eller Octozin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BellaS
    • August 2018
    • 2

    Möjlig bukvattensot - eSHa Hexamita eller Octozin

    Det här blir mycket text men vill försöka få med en del info. Har aldrig haft sjuka fiskar förr i tiden så vet inte hur jag ska göra.

    Jag startade mitt Rio 240 Precis i början på augusti. Cyklade fisklöst med fiskmat. Alla värden har varit bra sedan dess. Håller 27C temp.
    Fiskar kom i början på September, 2+2 fjärilsciklider och 1+2 mosaikgurami.
    Alla verkade pigga och glada. Ganska tidigt reagerade jag på hur bajset så ut från fjärilarna, framförallt en av honorna. Tunt, ljust, ofta som bara en tom hinna med enstaka bajsbit i. Första veckorna verkade hon ok. Hon lekte första veckan med en av hanarna som senare bytte hona. Denna verkade till slut para ihop sig med den andra hanen, de går på samma sida av karet utan problem senaste veckorna.
    När de först kom ner i karet fanns massvis med copepoder som de betade av, de har fortsatt att plocka hela tiden även nu. Denna hona har gjort det i samma utsträckning som de andra. Dock har hon varit sämre på att äta foder. Minns inte helt hur hon åt i början men minns inte att jag reagerade på det så hon åt nog ok. Hon har varit synlig med hanen och simmat runt och plockat och försvarat revir.
    Men senaste 2 veckorna eller så har hon varit intresserad av maten, men hon spottar ut det gång på gång. Någon enstaka bit har hon svalt. Denna vecka har hon dock varit väldigt osynlig, jag trodde att hon gått och dött första dagen jag inte såg henne, men det är svårt att hitta igen dem bland alla växter. Alla andra fiskar kommer fram direkt jag stänger av pumpen för att utfodra och de äter väldigt glupskt. Men denna hona kommer inte fram på ett bra tag, hon råkar dyka upp till slut och verkar helt i sin egen värld. Oftast plockar hon på inredningen, dock tycker jag att det är mindre nu.
    Idag då jag matade så simmade hon snabbt fram till maten då hon väl kom fram, men stannade tvärt framför och rörde inte maten alls. Före det hittade jag henne i en svärdsplanta, bara hängde där. Har gett Dr Bassleer granulat, gröna ärter ibland och svarta mygg. Svarta mygg verkade hon äta bättre förra veckan, dagen efter det verkade hon lite mer på hugget med granulatet. Tror dock inte att hon åt mer än tidigare.
    Noterade även att efter att hon simmat iväg från maten så stod hon still en kort stund och så såg det ut som att hon "hostade" upp något. Hon ser inte mager ut ännu iallafall.

    Iallafall baserat på bajset tidigare så medicinerade jag med eSHa Hexamita för 2 veckor sedan. Tycker att bajset såg bättre ut men inte helt bra. Bajset har samma färg hos de andra, ljus beige/brunt, men deras har lite mer solid form oftast. Men denna dam har "krusigt" bajs, ibland ganska tunt.
    Jag googlade på detta med att spotta ut maten och hittar trådar om bukvattensot. Man ger ofta även rådet Octozine. Kjell nämnde i en tråd mediciner med Metronidazol, bl.a Octozine. eSHa Hexamita har andra verksamma ämnen men det ska fungera mot flagellater och bukvattensot. Spelar det någon roll vilken man använder? Kan en fungera när den andra inte gör det? Hexamita har jag fortfarande kvar av så skulle kunna dosera igen. Ska jag prova det igen eller ska jag skaffa hem Octozine? Har även eSHa ndx mot rundmaskar. Kan den typen av parasiter ge liknande symptom?
    Och hur stor är risken att de andra fiskarna börjar uppvisa samma beteende?
    Bör jag plocka ur henne ur karet till ett separat kar och medicinera där? Eller köra på hela då det kan vara något smittsamt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är inte alls insatt i vad dagens fiskmediciner innehåller. Octozin lär dock innehålla Metronidazol om jag minns rätt och är avsett för bukvattensot. Men har för mig att eSHA Hexamita är avsett för hål i huvudet-sjukan som är en liknande sjukdom som bukvattensot, men inte är samma sjukdom.
    Jag är dock tveksam till att det är bukvattensot, dock oavsett vilket så hade jag dock tagit upp tagit upp den sjuka fisken och medicinerat i ett "sjukakvarium"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...