Nu tryter discus-suget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Nu tryter discus-suget

    Jag har tidigare lagt upp ämnen som handlar om discusbekymmer, här på
    forumet.

    Dessvärre fortsätter det.

    Bakgrunden är i korthet att jag för två år sen köpte 12 st discus i storlek 6 cm, för att sedan mata upp dem. Vilket generellt gått utmärkt, tappade 1 tidigt men i övrigt så var tillväxten mestadels god. Flera nådde fin storlek. Direkt avhängigt gott om utrymme (450 lit) och framförallt mkt och varierad kost.

    Även osmosvatten och pH-anläggning/kontroll.

    Sen började problemen och nu skriver jag om de två senaste - och då handlar det inte om något klassiskt förlopp med utstött/mobbat exemplar och/eller lång tids matvägran.

    Se foton. Pigeon dog hastigt, låg död en dag när jag kom hem och jag vet att den åt så sent som två kvällar tidigare.
    Å idag är en av mina turkos på väg till fiskhimlen. En märklig svart genomgående (båda sidor) fläck och mestadels horisontellt läge.

    När den strukit med så har jag bara 4 av 12 kvar.

    Förstår inte. Å utifrån sett mkt goda förutsättningar som sagt.
    Using Tapatalk
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #2
    Här är två bilder på två (tre) av de kvarvarande discusarna. Mkt ståtliga som synes.
    Tyvärr börjar jag mentalt ställa mig in på att även de kommer att gå en plötslig död till mötes, endera dagen.
    (Flera lekpar har det f ö varit också.)
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Åh vad tråkigt, tyvärr är jag för oerfaren för att kunna ge råd eller säga vad det kan vara. Jag har ju själv nyligen börjat med diskus och har ju lärt mig att det kan gå snabbt och vara mycket oförklarligt när dödsfall kommer....hos mig dog fyra stycken på koret tid och hade olika symtom, alla som dog var de största och mest dominanta. Så på något sätt känns det som det inte alltid är den utmobbad eller den som matvägrar som drabbas. Hoppas nu det går bara och du får behålla dina kvarvarande diskusar.

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Åh vad tråkigt, tyvärr är jag för oerfaren för att kunna ge råd eller säga vad det kan vara. Jag har ju själv nyligen börjat med diskus och har ju lärt mig att det kan gå snabbt och vara mycket oförklarligt när dödsfall kommer....hos mig dog fyra stycken på koret tid och hade olika symtom, alla som dog var de största och mest dominanta. Så på något sätt känns det som det inte alltid är den utmobbad eller den som matvägrar som drabbas. Hoppas nu det går bara och du får behålla dina kvarvarande diskusar.
        Konstigt nog så dog inte den fisk som jag förutspådde hädangången för ovan (med den mörka fläcken) utan den repade sig. Mkt märkligt.
        Dock så har den det mer klassiska bekymret för diskus, att den magrar. (Detta trots, i det här fallet så långt, att den äter ganska bra.) Så den lär inte leva till jul.
        Tyvärr har i stället två av de andra jag hade gått hädan. Den senaste häromdagen. En hona i mkt fin kondition. När jag skulle till att byta vatten i söndags kväll så låg hon plötsligt lite horisontellt uppe vid ytan. Något missfärgad och med långsam andning. En kort stund senare var hon död. Å så sent som max två dagar innan dess så åt hon och var tuff, vid full vigör.

        Som sagt, mycket märkligt. Vad skulle det kunna vara som så plötsligt slår ut en fullt frisk fisk - samtidigt som det finns X antal andra fiskar som vid samma tillfälle inte alls drabbas. (Jag tänker att om det skulle vara någon form av akut syrebrist, CO2-överskott, el dyl.)

        Jag drar mig till minnes att jag varit med om något liknande en gång förut. Samma kar, för ett par år sedan. Den gången stora fina skalarer. 9-10 st som dog på en dryg vecka. Utan några klassiska sjukdomstecken vad jag minns. Skall leta upp den tråden, för jag vill minnas att jag la ut mina bekymmer här på forumet den gången också. Men utan framgång, slutsatser.

        Mitt kar får anses ha utrustning/kunskap över medel (t ex pH-styrning med CO2-tub och digitalt styrd regulator) och med rätt många år bakom akvariestyret hos ägaren, så nybörjarmisstag borde kunna avskrivas som förklaring.

        Men du skriver ovan att du "... lärt dig att det kan gå snabbt och vara mycket oförklarligt när dödsfall kommer...". Var har du inhämtat den kunskapen? Jag blir nyfiken.

        Mina två största praktexemplar (på bild i andra inlägget ovan) lever fortfarande. Nu har det gått så långt så jag känner att jag, motvilligt, nog skulle vilja förära någon annan dessa fina fiskar (typ närmaste zooaffär) innan de går samma tragiska väg till mötes som det tidigare stimmet i övrigt. :-((
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          Ursprungligen postat av TommySt

          Jag drar mig till minnes att jag varit med om något liknande en gång förut. Samma kar, för ett par år sedan. Den gången stora fina skalarer. 9-10 st som dog på en dryg vecka. Utan några klassiska sjukdomstecken vad jag minns. Skall leta upp den tråden, för jag vill minnas att jag la ut mina bekymmer här på forumet den gången också. Men utan framgång, slutsatser.
          Yepp. Den tidigare tråden enligt nedan länk.

          "Ammonium, nitrit, syrebrist" (eller sjukdom) var enda inspelet jag fick den gången.
          Vet inte om det finns några andra lösningar än att då och då tillsätta syre med luftpump samt regelbundna vattenbyten, för de felkällorna?
          Tillsätta syre konstant känner jag mig tveksam till att göra, då det ju tar bort en del av effekten med CO2-tillsättningen. (Eller hur?)
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Tommy, jag kommer bara in på "Zoopet Hem" när jag klickar på länken?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2875

              #7
              Syrebrist förekommer väldigt sällan och ditt akvarium verkar ju inte överbefolkat. Ironiskt nog kan bortkoppling av CO2 i ett akvarium med växter och god belysning leda till mindre syrehaltigt vatten då fotosyntesen avtar. Det låter ju som någon slags akut förgiftning eftersom dom verkar dö under loppet av några få dagar, men det kanske finns sjukdomar som också har ett så snabbt förlopp? Något som ligger latent hos fisken kanske. Men eftersom alla inte drabbas samtidigt så är teorin om förgiftning inte heller trolig, liksom syrebrist vilket också borde drabba hela beståndet av fisk.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Har du fått bukt med cyanobakterierna? De utsöndrar ju gifter i sjöar så de kanske kan förgifta fiskarna.
                Jag tror kanske att det är dags att starta om detta akvarium.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  Mycket svårt att hitta källan till dina problem. Har du andra fiskar i akvariet utöver dina diskus? Bara diskus som trillar av pinn?
                  Spontant verkar det som det är något med vattnet i samband med vattenbyte.
                  Nya koppar-rör med utfällning kan vara en källa. Kraftiga regn som påverkar det kommunala vattnet. Just detta med regn kan nog Ekenberg mer om då jag läste det i hans grymma tråd. Tillsätter vattenverket något i vattnet vid olika tillfällen.
                  Jag har ingen aning, försöker bara hjälpa genom att föreslå olika teorier.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #10
                    Det är så svårt det här med att dela med sig av råd och erfarenheter när man själv är nybörjare....just nu plöjer jag en tjock bok som heter " handbook of fish diseases" ingen direkt skojig läsning men oerhört lärorikt. Jag har fortfarande problem med mina första diskus. Av 14 stycken är det åtta kvar men senaste dödsfallet var i början på juli så jag är hoppfull men fiskarna är fortfarande sjuka trotts långvarig medicinering. Senast en tiodagars antibiotika kur. Jag har tur eftersom jag får otroligt mycket hjälp av odlare och uppfödare. Men nästa steg blir att lämna en av fiskarna för provtagning. Tack och lov finns det en veterinär här på blå stjärnan i Göteborg som är fiskexpert. Var mina problem började är svårt att säga men jag är rädd för att det var en grovstädning som var början på eländet, därefter har de försvagade diskusarna drabbats av det mesta...... Men det absolut viktigaste jag lärt mig är att alltid ta pH och klor på kranvattnet innan jag kör byten. Det varierar mycket här i Gbg . Och det verkar som det inte är ovanligt att tillsätta klor om man haft vattenproblem någonstans i kommunen. Stora byten gör jag bara när vattenkvaliteten i kranen stämmer med karet.
                    Från att tidigare i princip aldrig gjort vattenprover gör jag det regelbundet, ett par gånger i veckan med sticka och bara om det är någon variation tar jag till dropptest. PH mäter jag med elektrisk pH mätare. Men som sagt, ännu kan jag inte tillräckligt för att kunna hjälpa dig med orsak till dina problem.
                    Hoppas verkligen du får rätsida på det annars förstår jag allt att discus sugen tryter....

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #11
                      Bra skrivet Ekenberg. Lite tips här å några tips där, kanske hittar TommyST nyckeln till problemet snart!

                      Kommentar

                      • TommySt

                        • January 2014
                        • 208

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Tommy, jag kommer bara in på "Zoopet Hem" när jag klickar på länken?

                        //Inger
                        Nytt försök Inger. (Valde Länk-funktionen, gemet, förra gången. Borde funkat, kan jag tycka. Nu "kopiera länk" och "klistra in".)

                        "Helfriska" fiskar dog plötsligt
                        Using Tapatalk

                        Kommentar

                        • TommySt

                          • January 2014
                          • 208

                          #13
                          Ursprungligen postat av stefant
                          Har du fått bukt med cyanobakterierna? De utsöndrar ju gifter i sjöar så de kanske kan förgifta fiskarna.
                          Jag tror kanske att det är dags att starta om detta akvarium.
                          Jag tror det (håller tummarna), yes.
                          Senaste insatsen var en 4-veckorskur med Happy Life Algin Extra.

                          Har tänkt den tanken också, yes. Att tvingas starta om alltihop.
                          5 år sedan snart - och de första åren var det kanon (innan diskus i o f s) och mina erfarenheter från att hålla stora akvarium med min utrustning (CO2- resp Osmosutrustning/vatten) är annars väldigt goda. Over the years.

                          Till alla:

                          Visst finns ju den eviga (?) sanningen om att diskus tillhör top-of-the-line, även när det kommer till svårighetsgrad.
                          Men med de förutsättningar jag skapar, t ex 28-30 grader varmt (skulle egentligen gärna sänka ngn grad men Juwelkarets rör höjer från 27 till 30 under dagen - om man inte som jag oftast plockar bort ena täckskivan), så bör möjligheterna till gott utfall (akvarieliv) vara mkt goda.

                          Leverantören, Stendker, tar också bort en del av ovan gamla (?) sanning.
                          Se skärmdumpen, på deras sammanfattning av att hålla diskus.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2019-01-05 kl. 11.47.59.jpg
Visningar: 428
Storlek: 160,8 KB
ID: 2396867
                          Using Tapatalk

                          Kommentar

                          • TommySt

                            • January 2014
                            • 208

                            #14
                            Ursprungligen postat av ICC
                            Mycket svårt att hitta källan till dina problem. Har du andra fiskar i akvariet utöver dina diskus? Bara diskus som trillar av pinn?

                            ....

                            Jag har ingen aning, försöker bara hjälpa genom att föreslå olika teorier.
                            Tack, till dig och övriga!
                            Alla verkar som jag, famla och se detta som märkligt. :-(

                            Det gånga året skulle jag spontant säga yes, "bara" diskus.
                            Men visst har även andra firrar kolat. T ex vet jag att jag haft ganska stort manfall för mitt tidigare rätt stora stim av kardinaltetror - men det känns för min erfarenhet mer normalt, även om jag också för dessa inte kunnat se några långvariga förlopp. Men det är ju inte heller lika uppenbart, lätt att följa, så som för stora diskusar. (Minns f ö att en akvarieaffär, apropå manfall kardinaler, hade en teori om att inte bara skalarer utan också stora diskus kan nafsa i sig fiskar av den storleken när de mindre står och sover. Till skillnad från diskusarna då, tänker man... Nu har jag även nattbelysning, för just diskusarna så vad vet jag.)

                            Alla:

                            De senaste veckorna har jag f ö levt med en "klassisk" oljehinna på ytan i karet.
                            Kom i samband med en halvårsstädning, d v s inkl rengöring + byte av filtermassa (inte all, såklart).
                            Ingen allmän (2018) förklaring till diskusproblematiken och månne kopplad till medicineringen vs cyano.

                            Jag har nog inte skrivit det i den här tråden (utan i en annan, cyanoutmaningarna) men i famlandet efter förklaringar så är en av få potentiella/förändringar den att mitt bestånd av den i mindre antal eftertraktade Helenasnäckan är rejält. Säljer av efter hand men tillväxten är minst sagt god. Huruvida det kan vara en förklaring till diskusproblematiken kan någon månne sia om?

                            Samtidigt... faktum kvarstår - när dödsfallen (diskus) inträffar så är det alltså enbart enstaka exemplar, inte hela beståndet (som nu alltså är nere på 25 % av det som inköptes hösten 2016).
                            Using Tapatalk

                            Kommentar

                            Arbetssätt...