Vita partier - bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffse
    • January 2017
    • 23

    Vita partier - bild

    Hej,

    Har fått någon sjukdom i malawikaret. Någon som vet vilken det är och hur det behandlas?
    För två dagar sedan såg fisken på bilden helt frisk ut. Några av dom andra fiskarna i karet har fått liknande utseende men inte alls lika mycket.
    Akvariet har varit igång i 3 år. 240 liter, god filtrering. Vattenbyte 1ggr/vecka på 50%. Ingen nitrit. pH 7.
    Hade en fisk som plötsligt fick väldigt skadad fjäll och någon timme efter fick vi avliva den. Den var sårig och det såg nästan ut som att någon raspat med en kniv i motsatt riktning på fjället.


  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej

    Det ser ut som något luddigt rätt stort längst bak på ryggfenan. Därför misstänker jag att det är svamp. Då kan man behandla med någonting mot svamp. Kanske har du fått förhöjda nivåer av någonting i ditt kar (t.ex. metaller) som gör att fiskarnas immunförsvar inte är på topp. I och med att det inte finns växter i Malawi-kar tror jag att det är bra att göra ett 100% vattenbyte ibland. Väldigt skadade fjäll kan jag inte förklara, det talar kanske mer för att det är en bakteriell sjukdom, columnaris, som orsakar sår mer än vad svamp gör, men jag tycker mer att det ser ut som svamp på bilden.

    Kommentar

    • Stoffse
      • January 2017
      • 23

      #3
      Tack så mycket stefant!

      Jag gjorde ett större vattenbyte och doserade 1dl salt per 100l. Dagen efter såg det bättre ut och 3 dagar senare var det nästan helt borta.
      Borde jag behandla med någon medicin ändå för att få bort det till 100%? Det är 100% symptomfritt nu, fast svampen kanske lever kvar latent på något vis?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag uppskattar det då till att du har använt ca 1.4 g/L eller 0,014% salt (NaCl). Salt dödar inte svamp men troligen har det hjälpt fisken på traven att bekämpa svampen. I och med att symptomen försvunnit nu tror jag inte att du behöver behandla med något medel som specifikt är mot svamp. Det gäller dock att se till att det inte finns en onödigt god grogrund för svamp i akvariet. Kanske räckte det med ett större vattenbyte. Annars kan mat eller annat som ligger och ruttnar på bottnen göra att svamp trivs.

        Kommentar

        Arbetssätt...