Vitaprick. Medicinera förebyggande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Vitaprick. Medicinera förebyggande?

    Idag upptäckte jag att mina ena fjärilsciklid hade vita prickar på huvudet och såg riktigt sjuk ut. Vägrade äta också. Jag har varit borta i några dagar, så händelseloppet lär ha gått fort då han såg frisk ut när jag åkte. Jag tog bort honom då han förmodligen inte skulle överleva en dag till. Mina andra fiskar verkar friska än så länge. Bör jag medicinera i förebyggande syfte?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Om det är vita prick-sjukan bör du nog medicinera, och det är ju inte i förebyggande syfte när sjukdomen redan brutit ut i akvariet. Det sprider sig till andra fiskar på tre-fyra dagar. Var det en ny fisk?

    Om jag skulle behandla skulle jag flytta alla fiskar till karantän och behandla där. Om akvariet är utan fiskar i sju dagar ska det räcka för att alla parasiterna ska dö.

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Om det är vita prick-sjukan bör du nog medicinera, och det är ju inte i förebyggande syfte när sjukdomen redan brutit ut i akvariet. Det sprider sig till andra fiskar på tre-fyra dagar. Var det en ny fisk?

      Om jag skulle behandla skulle jag flytta alla fiskar till karantän och behandla där. Om akvariet är utan fiskar i sju dagar ska det räcka för att alla parasiterna ska dö.
      Ja, andra fiskar blev sjuka inte långt efter. Dock ser det mer ut som munröta på dom. Har inte köpt någon ny fisk på över en månad iaf och förstår inte riktigt hur dom kunnat blivit sjuka då mina vattenvärden såg bra ut. Har tyvärr inget annat akvarium att flytta dom till. Har medicinera i 3 dagar nu som det står på medicinen, men inte märkt någon skillnad än. Dock så äter alla fiskar än, så hoppas på att det blir bättre.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Vad använder du för medicin? Medicinerna verkar endast mot de frisimmande stadierna i parasitens livscykel, så prickar på fiskarna rår de inte på, fast prickarna faller ju av fisken ändå när de är mogna. Har du satt i nya växter nyligen? Vita prick-sjukan kan komma med växter också. Om det nu är den sjukan. Hoppas att medicinen hjälper.

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          Vad använder du för medicin? Medicinerna verkar endast mot de frisimmande stadierna i parasitens livscykel, så prickar på fiskarna rår de inte på, fast prickarna faller ju av fisken ändå när de är mogna. Har du satt i nya växter nyligen? Vita prick-sjukan kan komma med växter också. Om det nu är den sjukan. Hoppas att medicinen hjälper.
          Jag använde mig av esha 2000. Medicinerade i 5 dagar. Fisken har varken blivit bättre eller sämre. Dom verkar må bra iaf, men har fortfarande kvar ludd kring munnen. Så jag vet inte om jag bör ta bort fisken som ser ut så eller om jag ska avvakta. Jag köpte nya växter kanske 2 veckor innan fiskarna blev sjuka.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Vita prick-sjukan skulle ha dykt upp tidigare än efter två veckor. Det är väl inte den. Och du har ju inte medicinerat mot det heller med Esha 2000. Esha 2000 ska verka mot allt möjligt så det kunde kanske ha hjälpt men verkar inte ha gjort det i det här fallet som du skriver. Kanske bilder kan hjälpa någon att se vad det kan vara.

            Kommentar

            • Rajblask
              • January 2010
              • 92

              #7
              Ursprungligen postat av stefant
              Vita prick-sjukan skulle ha dykt upp tidigare än efter två veckor. Det är väl inte den. Och du har ju inte medicinerat mot det heller med Esha 2000. Esha 2000 ska verka mot allt möjligt så det kunde kanske ha hjälpt men verkar inte ha gjort det i det här fallet som du skriver. Kanske bilder kan hjälpa någon att se vad det kan vara.
              Anledningen till att jag trodde det va vita prick var för att fjärilscikliden fick vita prickar på huvudet. Men de kan ju ha varit något annat. Men mina andra fiskar har inte sett ut så, utan ser mer ut som att det skulle vara svamp eller röta eventuellt. Några neontetror har kring mun och ena fjärilscikliden har vid gälen.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Det ser ut som "munsvamp", tycker jag, dvs. bakterien Flavobacterium columnare. Någon annan får gärna tycka till? Den verkar ju vara svårt att få bukt med eftersom din behandling inte hjälpt. Jag har haft det i mitt akvarium under sommaren men jag har snabbt avlivat infekterade fiskar för att det inte skulle spridas. Jag håller på att fixa karantänsakvarium så att jag ska kunna behandla där i framtiden.

                Kommentar

                • Rajblask
                  • January 2010
                  • 92

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefant
                  Det ser ut som "munsvamp", tycker jag, dvs. bakterien Flavobacterium columnare. Någon annan får gärna tycka till? Den verkar ju vara svårt att få bukt med eftersom din behandling inte hjälpt. Jag har haft det i mitt akvarium under sommaren men jag har snabbt avlivat infekterade fiskar för att det inte skulle spridas. Jag håller på att fixa karantänsakvarium så att jag ska kunna behandla där i framtiden.
                  Okej, ja jag hade hoppats att medicinen skulle hjälpa. Antingen testar jag en kur till eller så får jag avliva dom fiskar som ser dålig ut.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...