Är det svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 125 l
    • March 2018
    • 10

    Är det svamp?

    Såg idag denna svampliknande saken på en av mina tetror även min l.dorsigera hade några vita saker men dom såg mer ut som små bollar men dom fick jag inte på bild. Så jag undrar om detta är svamp och isåfall vad jag ska göra åt det.
    tacksam för svar
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Ja, det ser absolut ut som svamp. Behandla med t ex Waterlife Protozin. Fundera på varför det finns svamp i akvariet och om du kan göra något för att åtgärda det. Om det finns mycket som ligger och ruttnar kan svamp trivas t ex. En fisk som får en skada på skinnet kan bli infekterad.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Svampsäsongen är ju snart här.
      Men det är ju väldigt svårt att se om eller hur, det är på dina fiskar på bilderna.
      Svampinfektioner brukar vara vanligast runt munnen, och består oftast av vita luddiga utväxter liksom.
      Om det går riktigt långt kan man också se vävnadsförlust och ett ändrat patologiskt beteende hos fisken/fiskarna.
      Bra behandlingsförslag har du fått i Stefans inlägg ovan.
      ibland kan man tillåtas att pensla på preparatet direkt på fiskens hud, doseringsförslag i förpackningen.
      Senast redigerad av Björn J.; 25 August 2018, 19:37.

      Kommentar

      • 125 l
        • March 2018
        • 10

        #4
        Tack för svar jag ska behandla med medicin

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Svampinfektioner är allt som oftast ett tecken på att fisken har ett nedsatt immunförsvar eller är sjuk, svampen i sig är ett symptom på att något är fel.
          Frågan är om det är svamp eller bakterier i ditt fall?
          Senast redigerad av åheim; 25 August 2018, 22:14.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...