Skadad bakfena - fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    #16
    [QUOTE=Björn J.;n239039

    Jag kollar på den senaste närbilden.
    Är visserligen ingen expert på just kampfiskar, även om sådana funnits även i mina akvarier. Men kan väl spontant tycker ungefär så som:
    -Det är väl ungefär så som kampfiskars stjärtfenor brukar se ut.

    Så länge du inte ser något "ludd" eller annat tror jag du kan vara lugn.
    Eller menar du att hela stjärtfenan varit vackert blåfärgad ända ut i dess periferi innan, och nu bleknat betänkligt som på närbilden?
    (…) Hoppas du kan sova gott i natt, då jag inte tror att du behöver oroa dig om fisken är pigg i övrigt.
    Fösta tecknet, annars, på sviktande hälsa är att fiskarna beter sig annorlunda och slutar att äta, förutom då spår av infektioner, svampangrepp eller andra saker som inte tillhör fiskens färg eller form. [/QUOTE]

    Tack för dina lugnande ord Björn J !
    Nja, hans bakfena har inte alltid sett ut som den gör nu. Finns kampfiskar i sort "Crowntail" och de har spretiga fenor. Min firre är en vanlig vail-tail och hade fint, slätt avslut på sin bakfena när han flyttade in (se bild i inlägg #3). Så något har hänt. Ljus i änden har den dock varit sedan inflytt.

    Tror trots allt att det är en mekanisk skada som han åsamkat sig när han dundrar fram genom akvariet och dess inredning. Det jag är lite rädd för är att det iså fall kan utveckla sig till fenröta som stefant varnade för... Har beställt Myxazin då det inte fanns i någon av våra affärer, samt köpt ektozon salt. Eftersom jag har läst på fler ställen att Myxazin är skonsamt mot de goda bakterierna i akvariet chansar jag och låter honom gå kvar i sin invanda miljö och med filter + doppvärmare.

    Herr kampfisk är tack och lov pigg och aktiv samt har bibehållen aptit - så med tanke på vad du skrev Björn J så känns det hoppfullt i alla fall. Nu väntar jag på medicinen och hoppas på det bästa


    Tack alla för givande hjälp!
    Senast redigerad av Seaside; 23 August 2018, 08:13.
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

    Kommentar

    • Seaside
      • February 2013
      • 71

      #17
      UPPDATERING: Har gått bra här . Har nu medicinerat med Myxazin i fem dagar direkt i akvariet. Höll noga koll på värdena - som förblev goda även under behandlingen. Bakfenan är nu nästan helt återställd, återstår bara 4 stycken "flikar". ** Yeeej **
      Gjorde ett delvattenbyte idag och ska sätta in aktivt kol för att filtrera bort medicinresterna...
      Tack för alla för goda råd och ert engagemang
      " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #18
        Tack för uppdateringen!

        Kommentar

        • Seaside
          • February 2013
          • 71

          #19
          Bli tokig - nu har han bökat runt igen och fått fler flikar på bakfenan . Har en dekoration i akvariet som han ofta simmar in/ut underifrån (ist för de hål som finns) och jag tror att han vid dessa tillfällen repar i gruset som är aningen vasst. Sorten är grå diabas 2-5 mm.
          Ska nu införskaffa nytt, mjukare grus - kan någon rekommendera en bra sort? Soil som är gjord av lera - hur funkar den, är denna vass/sträv?
          " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

          Kommentar

          • Seaside
            • February 2013
            • 71

            #20
            Idag är herr kampfisk flikig på ALLA sina fenor. Detta var han inte igår. Fattar inte vad som händer!?

            Är det någon mer kampfiskägare här inne som varit med om samma sak? Är detta normalt?

            Vet inte vad jag ska göra - har sett över inredningen och det finns inte längre något han kan skada sig på. De växter jag har är: Musselblommor, Vattenpest, Anubias, Guppygräs och Cryptocoryne wandtii. Sedan är det ju gruset förstås (har inte bytt sort ännu)

            Bortsett från de flikiga fenorna mår han bra. Inga synliga skador på kroppen, fin färg, inga simproblem och äter som en liten häst
            Vattenvärdena är bra.
            Senast redigerad av Seaside; 07 September 2018, 17:28.
            " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

            Kommentar

            • Seaside
              • February 2013
              • 71

              #21
              Bild på tokfransen
              " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #22
                Om fisken är pigg i övrigt och beter sig såsom kampfiskhanar gör i allmänhet så behöver du inte oroa dig, måhända kan du upprepa behandlingen med Myxacin som tidigare.
                Googla även på andra sajter om akvariefiskar i synnerhet men kanske bäst på kampfiskar ("siamese fighting fish") i synnerhet, heter den fortfarande Betta Splendens? Vill minnas att det finns såväl nationella som internationella/utländska specialföreningar för betta-fiskar, kolla deras forum, och framförallt kolla deras bilder.
                Det finns ungefär "hur många varianter som helst" på hur stjärtfenor och andra fenor ser ut, många odlingsvarianter. Dessutom kan man på alla dessa bilder se skador, eller kanske snarare förändringar på fenspetsarna, fenstrålarna, inte olikt det du visar på dina bilder. Om detta är inom normaliteterna när det gäller dessa fiskar eller en avvikelse kanske bara kampfiskexperterna svara på...


                Jag har ju ett mer allmänt intresse av akvariefiskar, har väl intet utpräglat specialintresse, möjligen då för sällskap/växtakvarium med de fiskar man brukar hålla i sådana, och det är ju många olika arter... Jag kan väl ha några olika tyckande om fiskar med långa fenor, en av dessa åsikter är ju att dom lätt får skador längst ut på sina fenor, och det sker ju ständigt en föryngring av vävnaden, gammal vävnad dör och stöts bort, och ny bildas, detta ser man ju på alla fiskar, och det blir ju särskilt tydligt på de långfenade fiskarnas fenors yttersta delar. Så kanske, utan att ha full kontroll på just den arten, tror jag det är som på mina kortfenade tetror, det blir en kant längst ut på fenorna, där dör vävnad stöts bort av nybildad. Jämför med dina egna naglar och hårtoppar, kanske dålig jämförelse men ända samma process.

                Men kolla för säkerhets skull runt på alla webbplatser som handlar om bettasläktet!
                Senast redigerad av Björn J.; 10 September 2018, 10:10.

                Kommentar

                • Seaside
                  • February 2013
                  • 71

                  #23
                  Känner mig superhönsig … Men Tack så hjärtligt för ditt engagemang Björn J!!

                  Har Googlat runt lite och tittat på bilder av kampfiskar av "samma sort" och det finns onekligen variation på fenorna! En arbetskamrat till min make har själv kampfiskar och sa att han också varit med om några som fått fransiga fenor och han såg det som helt normalt. Så det kanske handlar om någon förändring som du beskrev.

                  Jag ska släppa detta nu. Herr kampfisk mår ju bra och har inget kvar i akv. som han kan skada sig på. Så länge fenorna ser ok ut - trots sin fransighet - låter jag fisk och tankar vila
                  " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24
                    Ursprungligen postat av Seaside
                    Känner mig superhönsig … Men Tack så hjärtligt för ditt engagemang Björn J!!

                    Har Googlat runt lite och tittat på bilder av kampfiskar av "samma sort" och det finns onekligen variation på fenorna! En arbetskamrat till min make har själv kampfiskar och sa att han också varit med om några som fått fransiga fenor och han såg det som helt normalt. Så det kanske handlar om någon förändring som du beskrev.

                    Jag ska släppa detta nu. Herr kampfisk mår ju bra och har inget kvar i akv. som han kan skada sig på. Så länge fenorna ser ok ut - trots sin fransighet - låter jag fisk och tankar vila
                    Ja vad bra.
                    Och som jag tidigare skrev är ju fiskar av alla arter med långa fenor mer sårbara, fenorna slits ju när de används, eller då fisken simmar emot någonting. Om det finns andra fiskar i akvariet, vilket det inte finns av förklarliga skäl i ditt akvarium, så kan dessa "andra" jaga, bita eller mobba de långfenade i största allmänhet varvid fenorna blir naggade i kanten.
                    Så sa det lugnt!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...