Skadad bakfena - fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Skadad bakfena - fenröta?

    Min kampfisk är en riktig bulldozer och har tidigare åsamkat sig (som jag tror) mekanisk skada i sin framfart mellan växter och rötter. Igår såg jag att den senaste skadan på bakfenan nästan läkt ut helt. ** Idag däremot är hela bakfenan fransig 3-4 mm in … Inget vitt ludd etc. Övriga fenor är intakta.

    Funderar på vad som ändrats sedan igår = gjorde delvattenbyte, tog bort en död Javaormbunke, varpå mer trubbig rot kom fram. Kan det vara den han skurit sig på?
    Vad tror ni - mekanisk skada eller (gud förbjude) fenröta? Har tyvärr inte behörighet att lägga upp en bild...

    Tog vattenvärdena nyss och det enda som e lite lågt är GH: svag >4°d samt pH: svag 6,8
    Senast redigerad av Seaside; 21 August 2018, 14:07.
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Finns det andra fiskar som kan ha bitit honom? Det går att länka till bilder på annan webbplats.

    Kommentar

    • Seaside
      • February 2013
      • 71

      #3
      Nej, herr kampfisk bor själv.
      Så här såg han ut vid inflytt:
      Senast redigerad av Seaside; 23 August 2018, 07:54. Anledning: Göra bilden synlig direkt
      " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

      Kommentar

      • Seaside
        • February 2013
        • 71

        #4
        Den 13/8:

        Och idag:
        Senast redigerad av Seaside; 23 August 2018, 07:55. Anledning: Göra bilderna synliga ist för länk
        " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

        Kommentar

        • Seaside
          • February 2013
          • 71

          #5
          Är verkligen orolig!!
          " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Syns det ingen vit kant så tror jag det är svårt att ställa diagnosen fenröta. En mekanisk skada kan i och för sig utvecklas till fenröta om man har otur.

            Kommentar

            • Seaside
              • February 2013
              • 71

              #7
              Förstår det. Vad ska jag göra i nuläget? Behandla med salt och/eller tex Myxazin så det inte utvecklar sig vidare? Andra tips?
              OM jag behandlar riskerar även balansen i akvariet att rubbas då?
              Senast redigerad av Seaside; 21 August 2018, 15:29. Anledning: Tillägg
              " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Jag skulle nog utgått från att det är fenröta och behandlat med Myxazin. Dock slår det mot ett brett spektrum av bakterier och jag skulle därför behandlat i karantänsakvarium.

                Kommentar

                • Seaside
                  • February 2013
                  • 71

                  #9
                  Suck - shit å allt annat. Har inget karantänsakvarium... Skulle det funka med en vanlig balja och flytta över en del av vattnet + doppvärmaren? Klarar han sig utan filter/pump?
                  " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Det går, men inte utan filter

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      Behöver du verkligen filter/pump till en kampfisk för en kort stund bara? De är ju ändå en av få som kan andas via vattenytan.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Tja, det blir ju mer än en kort stund, minst tre dagar tror jag. Det är möjligt att det går utan filter just för labyrintfiskar om man byter vatten mycket och inte har för liten balja (men jag skulle ändå haft ett filter).

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Jag hittade för övrigt en intressant vetenskaplig artikel om Betta splendens (på engelska). Där står lite om sjukdomar men inte så mycket just om fenröta.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14


                            Jag kollar på den senaste närbilden.
                            Är visserligen ingen expert på just kampfiskar, även om sådana funnits även i mina akvarier. Men kan väl spontant tycker ungefär så som:
                            -Det är väl ungefär så som kampfiskars stjärtfenor brukar se ut.

                            Så länge du inte ser något "ludd" eller annat tror jag du kan vara lugn.
                            Eller menar du att hela stjärtfenan varit vackert blåfärgad ända ut i dess periferi innan, och nu bleknat betänkligt som på närbilden?
                            Förr i tiden, innan EU-reglerna, förvarade zoohandlarna kampfiskhanarna i jättesmå akvarium eller typ syltburkar, nä förresten sillburkar.
                            Så om du nu skall "lägga in" din förmodat sjuka fisk i någon karantän, så kan nog vilken hink, spann eller större plastbox duga väldigt bra.
                            Och som även det redan skrivits, dom är rätt så okänsliga för syrebrist, alla labyrintfiskar kan tillgodogöra sig atmosfäriskt syre, men en liten pump, eller luftdriven filteranordning är ju bra om du kan skaffa fram.

                            Nämnda preparat kan även penslas på det förmodade infekterade stället.
                            Hoppas du kan sova gott i natt, då jag inte tror att du behöver oroa dig om fisken är pigg i övrigt.
                            Fösta tecknet, annars, på sviktande hälsa är att fiskarna beter sig annorlunda och slutar att äta, förutom då spår av infektioner, svampangrepp eller andra saker som inte tillhör fiskens färg eller form.
                            Senast redigerad av Björn J.; 22 August 2018, 11:51.

                            Kommentar

                            • stefant
                              • January 2009
                              • 783

                              #15
                              Bra, Björn. Angående storlek på akvarium så bör varje fisk ha minst fyra liter enligt den artikel jag länkade till ovan, men det gällde generellt och inte specifikt för kampfiskar.

                              Jag har nu läst på Myxazin-flaskan och det står att det är säkert för filter. Det är väl så att bakterier i en biofilm (i filter eller på grus t ex) till del är skyddade mot antibakteriella preparat. Men jag skulle nog helst använt det i karantänsakvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...