Skadad zebrafisk. Självläker den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Skadad zebrafisk. Självläker den?

    Upptäckte precis att en av mina zebrafiskar verkar ha fått sig en smäll eller bett av något, osäkert vad, medan jag varit borta. Strax efter såret så är hela bakdelen böjd också i 20 grader. Men trots detta är den pigg och umgås som vanligt med övriga zebrafiskar.

    Kommer denna någonsin bli bra igen och finns det något jag kan göra för att underlätta läkningsprocessen?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Oj, undrar vad som har hänt? Lite svårt att se, men är det ytligt kan det självläka men risken är att det blir infekterat. Har du UV-filter? Det kan ju hjälpa till att förhindra infektion. Behandling i karantänsakvarium skulle väl vara att föredra.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Nä det där tror jag inte blir bra, gissar på att den fått en bakterieinfektion som ätit sig igenom vävnaden...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Det ser inte direkt ytligt ut utan ganska djupt och kroppens hans är ju rejält krokt.

        Är det alltså en bakterieinfektion som orsakat såret eller är det en fysisk skada som vlivit infekterad?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Den ser rejält svullen ut och högst troligt är att den har en kraftig inre inflammation och som gör att kroppen krökt sig och det är inte ovanligt att den till slut äter ett hål i fisken. Jag skulle fånga den och avliva så fort som jag kunde få tag i den.
          Senast redigerad av åheim; 17 August 2018, 21:34.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Tack för hjälpen! Jag försökte få upp den igårkväll men lyckades inte. Ska försöka nu igen men fånga 1 zebrafisk i ett stim på 20 är inte lätt...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Stahl
              Tack för hjälpen! Jag försökte få upp den igårkväll men lyckades inte. Ska försöka nu igen men fånga 1 zebrafisk i ett stim på 20 är inte lätt...
              Nä man kan få lov att vänta tills den blivit så pass dålig att den inte orkar simma iväg...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Jag lyckades aldrig få upp honom igår. Istället låg han död på botten imorse.

                Kan jag behandla hela akvariet på något sätt för att undvika spridning till de andra fiskarna?

                Jag har läst på om UV-filter men tror inte jag har råd med ett sånt just nu, de verlar ligga på 1000kr och uppåt.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Om det är en fysisk skada som blivit infekterad så är det väl ingen fara med övriga fiskar. Är det en bakterie som orsakat såret är det ju värre. UV-filter dödar bakterier i vattnet och skulle gå att använda, men ja det kostar en del. Jag funderar själv på det men har inte slagit till än. Annars tror jag att du får behandla fiskar som blir sjuka i karantänsakvarium. Det är nog ingen bra idé att behandla hela akvariet.

                  Kommentar

                  • Stahl
                    • June 2018
                    • 333

                    #10
                    Om det skulle va en bakterie och fler visar symptom, går det att behandla utan att veta exakt vilken bakterie det är?

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ja, det går absolut. De preparat som finns att tillgå verkar mot många sorters bakterier, de är inte så specifika.

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #12
                        Skönt de iaf... Tack för hjälpen! Jag får hålla uppsikt på de övriga fiskarna nu ett tag framöver.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...