Fenröta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Fenröta

    Jag misstänker att åtminstone en neontetra har fått fenröta. Den är vit längst bak på fenan och det ser ut som det har försvunnit lite ifrån den. Hade nitrit tidigare i akvariet som nu är borta. Hur ska jag gå tillväga? Läste att det är bäst att medicinera i ett annat kar, men jag har bara ett sjuliters nanoakvarie. Antar att det är för litet? Eller går det bra i några dagar tills den eller dom är friska förhoppningsvis?
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    #2

    En suddig bild, men man ser lite iaf

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Nu har jag i alla fall satt alla 10 neontetror i sjuliters karet. Hoppas på att det är en okej lösning dom här tre dagarna behandlingen håller på. Mina två fjärilsciklider visar inga tecken på att vara smittad så dom är kvar i 125 liters akvariet. Om det är en bakteriell sjukdom som fiskarna har, måste man byta ut vattnet i stora akvariet? Tänkte om smittan sitter i vattnet eller smittas det via närkontakt av fiskarna?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        10 neontetror i 7 L verkar väldigt trångt och är nog stressande för dem. Inte bra. Du skulle behöva minst 45 L. Det är nog en bakteriell sjukdom. Vad behandlar du med?

        Har du sett att fiskarna har bråkat med varandra? Hur är dina vattenvärden nu i det större akvariet?

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          10 neontetror i 7 L verkar väldigt trångt och är nog stressande för dem. Inte bra. Du skulle behöva minst 45 L. Det är nog en bakteriell sjukdom. Vad behandlar du med?

          Har du sett att fiskarna har bråkat med varandra? Hur är dina vattenvärden nu i det större akvariet?
          Jo, jag förstod att 7 liter är för litet. Men vet inte riktigt hur jag ska göra annars. Är det ingen risk att man slår ut alla bra bakterier om man medicinerar i stora karet?

          jag köpte eSHa 2000 som jag började behandla med idag. Nja, dom har jagat varandra emellanåt. Alltså neontetrorna, men kan dom ge sig på varandra?.

          Värderna i stora akvariet är bra nu. Eller har bara dropp test till nitriten. Och den är bra. Resten har jag kollat med sticka och enligt den så är värderna bra.

          Kommentar

          • Rajblask
            • January 2010
            • 92

            #6
            Nu har jag flyttat över dom till 125 liters karet istället. Får hoppas det går bra ändå med övriga fiskar

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Jag har läst produktbeskrivningen för esha 2000 och på eshalabs webbsida http://www.eshalabs.eu/sverige/faq.html och det står att esha 2000 inte ska påverka bakterier och filter. Frågan är då om det har utlovad verkan mot fenröta? Men det är ju värt ett försök.

              Kommentar

              • Rajblask
                • January 2010
                • 92

                #8
                Ursprungligen postat av stefant
                Jag har läst produktbeskrivningen för esha 2000 och på eshalabs webbsida http://www.eshalabs.eu/sverige/faq.html och det står att esha 2000 inte ska påverka bakterier och filter. Frågan är då om det har utlovad verkan mot fenröta? Men det är ju värt ett försök.
                Absolut. Står ju att det ska hjälpa mot bl.a fenröta så får hoppas det

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Det rimmar inte att den botar fenröta och bekämpar bakterier men är säker för bakterier i filtret.... dödar den bakterier så urskiljer den inte vilka bakterier den ska döda
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Det framgår inte vad som finns i medlet men jag tror inte att det är antibiotika eftersom det står så

                    Kommentar

                    Arbetssätt...