Kan detta vara vita prick sjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azteyo
    • July 2018
    • 4

    Kan detta vara vita prick sjukan?

    Tjena!
    Har nu haft igång mitt akvarium i några veckor och mitt gäng neon tetror vart förflyttade till ett större akvarium som sedan läckte därav fick vi flytta tillbaka dom igen till mitt första akvarium. Kan det vara stressen av att byta akvarium sådär frekvent som orsakat detta?
    Mitt akvarium som dom ursprungligen var i är 54 liter och det nya ungefär 150 liter, pumpen jag använder har filter i sig som sitter inuti akvariumet.
    Akvariumet besitter 2 gul guramis, 4 dvärgciklider, 1 sugis samt mina 9 neon tetror som ska imorgon förflyttas till nya tanken igen för att få igång vattnet etc.
    Har även en hel del växter i akvariumet samt lite sten dekorationer och en träbit som låg i blöt 2-3 veckor innan det flyttades in i tanken.

    Är det bara för mig att ta bort den fisken som är drabbad eller kan det vara någon liten partikel som fastnat enbart?

    Denna länk innehåller en bild på den enda fisken som har denna lilla prick.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Är det någonting vid gällocket som du menar är pricken, eller är den på munnen?

    Kommentar

    • azteyo
      • July 2018
      • 4

      #3
      den vid munnen, tror det andra enbart är nån reflektion

      Kommentar

      • azteyo
        • July 2018
        • 4

        #4
        Jag har även flyttat just den fisken till ett separat akvarium som stått i 1 vecka utan fisk men med växter etc. bara för att inte riskera att den smittar till mina andra vackra fiskar

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ja, det var rådigt gjort. Jag skulle tro att den har drabbats av munsvamp som är mycket smittsamt. https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=242

          Jag hade det i förra veckan på två fiskar, först en som jag tog ut och avlivade, och sedan en till dagen efter som jag också tog ut och avlivade. Nu har det gått några dagar och ingen mer har fått det (än).

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Instämmer. Det är inte vita prick (om det hade varit det så hjälper det inte att flytta utan du måste omedelbart medicinera alla fiskar) utan det är snarare någon form av munsvamp/munröta som stefant skriver
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • azteyo
              • July 2018
              • 4

              #7
              Hoppas den inte hunnit smittat av sig på andra fiskar bara, tack för hjälpen
              kan man på något sätt undvika sjukdomar?

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Vet ej om du har tillgång till artikeln jag länkade till, men där finns en del tips. Fiskar bär på en del patogener som deras immunsystem normalt håller i schack men om de blir stressade på ett eller annat sätt kan deras immunsystem försvagas och sjukdom kan bryta ut. Genom att sköta akvariet på ett bra sätt minimeras risken för att detta ska ske. Sjukdom kan också komma in med nya fiskar varför det är bra att ha dem i karantän först ett tag.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Munsvamp finns ju med i en av Zoopets artiklar om sjukdomar https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=242
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...