Neonregnbåge med utstående ögon och kippar efter andan vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Neonregnbåge med utstående ögon och kippar efter andan vid ytan

    Jag skaffade för precis en vecka sedan neonregnbågar till mitt akvarium (dessförinnan hade jag ett stim med koppartetror och ett stim zebrafiskar). Redan vid inköp hade då en av neonregnbågarna mer utstående ögon än de andra men då den verkade pigg och kry övrigt tänkte jag inte mer på det.

    Nu kom jag hem efter att ha varit borta i två dagar och då ser jag att just neonregnbågen med utstående ögon står och kippar efter luft vid ytan. Jag började på en gång kolla vattenvärdena för att se om något var fel där.

    Nitrit och ammoniakvärdena visade på bra nivåer (lägsta nivå på JBLs droptest). PH va något högre än vanligt runt 7,4 (brukar vara 6,8 - 7,2). Temperaturen ligger stadigt på 26 grader. Det verkar alltså inte va något uppenbart fel på vattnet men för att vara på den säkra sidan gjorde jag det veckoliga vattenbytet på 30%.

    Efter detta står neonregnbågen fortfarande och kippar efter andan. Alla andra fiskar inklusive resterande 9 neonregnbågar beter sig som vanligt/normalt. Jag gav dom också mat efter vattenbytet med tanke på att de varit utan mat i två dagar. Även den fisk som kippar efter andan åt då av maten.

    Nu undrar jag. Finns det något mer jag bör kolla gällande vattenvärden? Sen har jag tyvärr bara ett kar så jag har ingen möjlighet att sätta honom i karantän. Så min fråga är sen om vad det nu kan tänkas va för fel på honom kan tänkas vara smittsamt så att jag borde göra mig av med honom på en gång för att undvika att några av de andra fiskarna drabbas.

    Jag bifogar bilder nedan för tydligare bild av vad jag menar med utstående öga utifall det tyder på något. Kan tilläggas också att han tycka va blekare och inte lika blåskimrande som övriga hannar.



    Tack på förhand!
    Michael
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Glömde nämna att KH är runt 3 enligt vattenverket och mina egna test (stickor) visar på KH <3.

    Vidare använder jag AquaSafe vid alla vattenbyten så klor och kloraminer borde vara fixade iom detta.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Stahl
      Glömde nämna att KH är runt 3 enligt vattenverket och mina egna test (stickor) visar på KH <3.

      Vidare använder jag AquaSafe vid alla vattenbyten så klor och kloraminer borde vara fixade iom detta.
      Googla "pop-eye" på akvariefiskar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Gjort de men det hjälpte tyvärr inte. Bara att de va ett symptom snarare än en sjukdom och något som kunde uppstå av väldigt många olika orsaker. :/

        ​​​​

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Att den är blekare beror troligen på att fjällen står ut. Jag tror det är bukvattensot som induceras av stress. Fisken verkar ha varit sjuk redan innan den kom till ditt akvarium så jag tror inte att det är ditt akvarium som det är fel på. Det skulle eventuellt gå att kurera den i ett separat akvarium men eftersom du inte har det är det väl inte lönt. Jag skulle tagit ut och avlivat den fisken. Sjukdomen kan drabba enstaka fiskar och övriga fiskar i akvariet behöver inte bli sjuka.

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Tack för rådet Stefant. Jag ska kolla hur de mår imorgon bitti och då besluta hur jag ska göra.

            Kommer nog få göra mig av med han som är sjuk iaf men vore bra om man kunde bli säker på orsaken innan så vet ja vad jag ska göra om någon mer börjar må dåligt.

            Vad jag kunde se står inga av fjällen ut. Utan de är bara ögonen och i viss mån gälarna som är uppsvullnade. Ögonen är också något grumliga/mjölkiga.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Hur utvecklade det sig?

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Han blev tyvärr aldrig något bättre så jag fick göra slut på hans lidande. Men ingen annan verkar ha blivit drabbad efter det så det är ju iaf skönt.

                Kommentar

                Arbetssätt...