Ytdykningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wolfman
    • April 2002
    • 60

    Ytdykningar

    Jag har en Gibbeceps som är ca. 20 cm.
    Med jämna mellanrum "varje vecka" gör den EN ytdykning....alltså upp till ytan å ner igen. (luft?)
    Varför gör den det? inga andra fiskar "chippar" och jag byter vattnet mer en noga.

    Teach me and ill show you.
  • Anders76
    • July 2002
    • 197

    #2
    Hej
    Har inte haft Gibbi, men väl Pleco, som väl inte är så avlägsen. Eftersom de lever i miljöer som inte alltid erbjuder syrerikt vatten, så kan de även tillgodogöra sig syret i luften. Mina Plecos gjorde också störtdykningar mot ytan, det betyder inte att vattenkvalitén är dålig, men ju oftare de gör så, desto mindre syre finns det i vattnet. En utmärkt syremätare med andra ord, märkte själv att filtret hade korkat ihop tack vare mina plecos, de började åka jojo och jag hann fixa filtret innan någon fisk tog skada.
    MVH Anders

    Kommentar

    • wolfman
      • April 2002
      • 60

      #3
      hmmm ja , jag fattar inte riktigt artbeskrivningen .... min är en segelfenspleco "pleco"
      Nåja det gör det samma.
      du sa nåt om att det var dags att rengöra filtret typ när han dök.
      Innebär detta att ett "inne" filter som sätter ytan i rörelse syresätter mindre om det är skitigt? (ok om funktionen blir nedsatt förstår jag ) men overall?
      Är ett skitigt filter skadligt? Inte för att jag inte rengör mitt men vore kul att vetra.

      Teach me and ill show you.

      Kommentar

      • Anders76
        • July 2002
        • 197

        #4
        Hej igen
        Med Pleco menade jag Hypostomus Plecostomus, L109.
        Att malen hämtar sig en luftbubbla betyder inte att man måste göra rent filtret. Om malen börjar "dyka" betydligt oftare betyder det att den inte får tillräckligt med syre i vattnet. Så länge pumpen driver runt vattnet så syresätts det (om utblåset är riktat mot ytan). Om filtret är så skitigt att pumpen inte kan dra igenom vattnet, så påverkas syresättningen, inte annars. Det skadliga med ett skitigt filter är ju annars att det inte renar vattnet som det är tänkt, men det är ju en annan femma.
        Hoppas jag varit typligare.
        MVH Anders

        Kommentar

        • guppy

          #5
          Jag har inget svar att komma med men...min Gibbiceps gör precis likadant...jag tycker det ser jätte tufft ut.
          Han går upp till ytan ett par gånger var kväll, men inte oftare.
          Anna

          Kommentar

          • krba40

            #6


            Även corydoras gör så.
            Mina går som små jetplan till ytan några gånger om dagen.

            Mvh Kristian

            Kommentar

            Arbetssätt...