Sjuka slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolleharris
    • May 2018
    • 5

    Sjuka slöjstjärtar

    God morgon på er
    Jag skaffade akvarium i julas, ett kar på 120liter och har slöjstjärtar då jag alltid velat ha just sådana. Nu har akvariet drabbats av sjukdom och dödsfall. En efter en blir fiskarna dåliga, de tappar fjäll och blir vingliga, fenorna går sönder och de dör ganska snabbt. Allt från några timmar till en dag eller så. Jag har bytt vatten, salta vattnet med rätt mängd extozon, lagt de sjuka fiskarna i saltvattenbad, behandlat hela akvariumet med medimoor men lik förbaskat så är våran favorit black moor Venom sjuk, hon har tappat fjäll och har trasiga fenor samt simmar på sidan. Funderar på att låta henne somna in men jag tänker ju på de fiskarna som just nu är friska. Vad gör jag för fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Man ska ha kraftig biologisk filtrering till slöjstjärtar och i ditt läge gäller det att vänta ut tills ingen visar symptom och efter några symptomfria veckor kan man göra ett nytt försök med nya individer. Hur ser din filtrering ut?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • rolleharris
      • May 2018
      • 5

      #3
      Tack för svar. Filtreringen ska vara fullgod, jag gör rent filtren när jag tycker pumpen börjar gå trögt, då sköljer jag ur filtrena lite och sätter tillbaka dem. Blir kanske varannan vecka. Jag byter ca 30% av vattnet en gång i veckan. Men det kanske behövs mer, både filtrering samt vattenbyten?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Vad har du för filter....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Har du andra fiskar i akvariet? Hur många slöjstjärtar?

          Kommentar

          • rolleharris
            • May 2018
            • 5

            #6
            Jag har fem slöjstjärtar och en mal. Filtret heter Juwel Bioflow M

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Jag funderade på om det var någon annan fisk som bet av fenorna. Skumt att de tappar fjäll. Slåss de sinsemellan? Finns det inredning som de kan skada sig på?

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Har du haft alla fiskarna sen i julas eller har det tillkommit någon nyligen som kanske förde med sig någon sjukdom?
                Hur är vattenvärdena; temperatur, pH, NH4+, NO2, NO3?

                Kommentar

                • rolleharris
                  • May 2018
                  • 5

                  #9
                  En av fiskarna jag köpte vid jul dog i blrjan på april så då köpte jag en till, egentligen för att barnen vill ersätta den döde. Men den som dog innan den blev också vinglig och tappade fjäll samt trasiga fenor. En fisk blev sjuk och dog förra veckan och jag började med en medimor kur i onsdags. Just nu nåt mår alla fiskarna bra. Jag har släckt belysningen och är noga med att inte mara för mycket. Just nu har alla fiskarna fina hela fenor och de är pigga och simmar runt som vanligt. Jag ska ta mig till zooaffären och köpa stickor för att kolla vattnets värden

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Skönt att alla mår bra i nuläget iallafall! Jag tror att du ska börja med större vattenbyten och 50% kan nog vara lagom, varje vecka. Försök att låta bli att rengöra filtermaterialet, förutom filtervadden om du kör med det. Varannan månad bör räcka att du tar upp och kollar filtermaterialet.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • rolleharris
                      • May 2018
                      • 5

                      #11
                      Tack för svar och för tips. Jag ska prova byta mer vatten nästa gång. Just nu är alla fiskarna piggs och glada så förhoppningsvis är allt frid och fröjd

                      Kommentar

                      Arbetssätt...