Khuliålar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Khuliålar

    fick en svampinfektion i karet. Behandlade med escha. Det tålde ej mina khuli och många dog.
    Sedan verka allt bra och jag köpte fler ålar men.
    Nu Efter gått ett tag blrja dom att dö igen en efter en. Men nu har jag gjort kraftiga vattenbyten. Och dom har slutat att dö. Men dom har blivit skygga kommer inte fram och äter längre. Har ändrat sitt beteende dom var alltid framme vid mat o pigga förr. ☹️ Förstår inte varför dom inte kommer fram längre. Kommer dom svälta igäl nu?

    nu har dom börjat om att dö igen. Har endast 3 kvar. Var 13 från början
    Senast redigerad av Åsa-Marie; 29 April 2018, 15:56. Anledning: Tydligare info
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej då, dom hittar mat i sanden. Så småningom kommer säkert också skyggheten att minska
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Efter medicineringen filtrerade du väl över aktivt kol?

      Min erfarenhet av kuhliiålar är att dom försvinner, och dyker upp igen efter väldigt lång tid i god kondition då man tömmer akvariet.
      Detta var när jag var i tonåren, hade då enstaka sådana fiskar, liksom andra riskar kanske de beter sig annorlunda då man har flera av dem?
      Litet märkvärdig men likväl en intressant fisk.

      Kommentar

      • Åsa-Marie
        • September 2014
        • 109

        #4
        Nej jag filtrerade inte med aktivt kol

        Kommentar

        • Åsa-Marie
          • September 2014
          • 109

          #5
          Såg att en kommit fram och gömmer sig i växterna. Men väldigt slö. Precis som att dom ej orkar röra på sig så mycket ☹️

          Kommentar

          • Åsa-Marie
            • September 2014
            • 109

            #6
            Ska testa med Easy life voogle fick som rekommendation på djuraffären. Men det kan användas istället för berednings medel sa dom. Men inte binder det klor osv i vattnet? Hittar ingen info. Kan jag köra detta tillsamans med berednings medel? Har lite klor i kranvattnet.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Åsa-Marie
              Nej jag filtrerade inte med aktivt kol
              Kanske synd, då aktivt kol bryter ned rester av läkemedel och annat.
              OM nu inte khuliiålarna tålde behandlingen.

              Kommentar

              • Åsa-Marie
                • September 2014
                • 109

                #8
                Jo ☹️

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Nu har en till dött. Har 3 kvar av 13. Inget hjälper. Funderar om det inte alls är medicinen. För jag köpte några efter jag fått bort resterna och dom verkar ju också dö. Funderar om det är dom vita mygglarverna. Att dom ätit någon som inte var bra

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Det verkar ju troligt att det är medicinen eftersom de blev dåliga efter att du använt den. Varför inte sätta in ett kolfilter för säkerhets skull?

                    Kommentar

                    • Åsa-Marie
                      • September 2014
                      • 109

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefant
                      Det verkar ju troligt att det är medicinen eftersom de blev dåliga efter att du använt den. Varför inte sätta in ett kolfilter för säkerhets skull?
                      Har ju bytt allt vatten. Och filter. Borde ju inte finnas nått kvar. Är 6 månader sedan jag medicinera. Och dom blev ju pigga någon månad efter det och nu flera månader senare börjar det om

                      Kommentar

                      • Åsa-Marie
                        • September 2014
                        • 109

                        #12
                        Däremot har jag använt happy life filtermedium hela tiden och den ska ju avlägsna medecin rester

                        Kommentar

                        • Åsa-Marie
                          • September 2014
                          • 109

                          #13
                          En av dom som ännu lever var framme igår. Den är blek. Och svullen baktill liksom vid magen och bak mot analöppningen. Borde ju va förstoppning. Frågan är varför och hur blir man av med det. Nu har ju en hel del dött troligen av samma orsak. Nått med maten

                          Kommentar

                          Arbetssätt...