Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kakan
    • January 2004
    • 12

    Hjälp!!

    Min Skalar har i drygt två veckor haft något vitt luddigt strax ovanför ögat. Igår var jag iväg till djuraffären som sa att det var svamp och jag köpte Tetra Medica, FungiStop Concentrate står det på den lilla svarta flaskan med gul etikett. Har hällt i den mängd som jag skulle ha i och vattnet färgades vackert gult!!! Ska det vara så? När försvinner det? Eller gör man rent hela akvariet när och om fisken blir frisk?
    Jag fattar faktiskt i ärlighetens namn inte riktigt hur jag ska göra undr behandling och efter??? Någon som gått igenom denna kuren och vet hur det ska gå till. Skriv gärna som om jag bara hade två celler kvar i hjärnkontoret!
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Många mediciner brukar färga vattnet i olika färger. När jag medicinerade mot vitaprick fick jag en vakert mörk blå färg. Läs i instruktionerna om du skall ha filtrena på. Vissa mediciner skall man det andra inte eftersom de tar bort medicinen. Sedan brukar det vara så att dag ett droppar du i ett visst antal ml och sedan i ett visst intervall skall du droppa i mer. Men allt detta står i regel i medicinensintruktionsbok. Och ja det låter som om det skulle vara ett svampangrepp (säger jag utifrån din beskrivning). Men mitt råd är att läs instruktionen för de brukar vara på svenska och ganska bra.

    Jag anser inte att du behöver göra rent hela akvariet om/när fisken blir sjuk. Särskilt inte om inte fler har blivit angripna. på Zoopet står även att man skall: Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt.

    Det är inte så smittsamt men om du kan bör du isolera den sjuka fisken. Om du inte har så bör du skaffa att ett sjukakvarium. bra att ha när man har sjuka fiskar. Billigare att medicinera också.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Sätt inte i salt om du har corydoras (pansarmalar)
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Kakan
        • January 2004
        • 12

        #4
        Ursprungligen skickat av peppito
        Många mediciner brukar färga vattnet i olika färger. När jag medicinerade mot vitaprick fick jag en vakert mörk blå färg. Läs i instruktionerna om du skall ha filtrena på. Vissa mediciner skall man det andra inte eftersom de tar bort medicinen. Sedan brukar det vara så att dag ett droppar du i ett visst antal ml och sedan i ett visst intervall skall du droppa i mer. Men allt detta står i regel i medicinensintruktionsbok. Och ja det låter som om det skulle vara ett svampangrepp (säger jag utifrån din beskrivning). Men mitt råd är att läs instruktionen för de brukar vara på svenska och ganska bra. Tyvärr är instruktionen på engelska. På djuraffären sa de att jag skulle stänga av pumpen ca en halvtimme efteratt medecinen kom i. Jag satte inte på pumpen på ett par timmar. Kommer färgen att försvinna med tiden alltså? Har höjt temperaturen lite också nu. Tycker att Skalaren ser sämre ut idag... hoppas ändå att det vänder.

        Jag anser inte att du behöver göra rent hela akvariet om/när fisken blir sjuk. Särskilt inte om inte fler har blivit angripna. på Zoopet står även att man skall: Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Höj temperaturen något och tillsätt grovsalt.

        Det är inte så smittsamt men om du kan bör du isolera den sjuka fisken. Om du inte har så bör du skaffa att ett sjukakvarium. bra att ha när man har sjuka fiskar. Billigare att medicinera också.

        Kommentar

        Arbetssätt...