Sjuka glasmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MammaMuu
    • November 2016
    • 1

    Sjuka glasmalar

    Hej!
    Vi har fått någon långsamt utvecklande sjuka hos våra glasmalar, som vi gärna vill ha råd om. Det började nog för minst 5-6 veckor sedan med en vag känsla att en var lite matt i skinnet. Sen utvecklades det till att enav de andra blev mer tydligt gråaktig o sjuk. Sista veckorna låg han mest på botten, simmade upp korta stunder innan han till sist dog. Då hade spröten blivit tjocka och väldigt korta. Vi provade tidigt i förloppet lite salt (inte så mkt då vi har corydoras också) o höjd temperatur (27 grader), samt mörkläggning 3 dagar. Senare provade vi ett multipreparat som jag tyvärr inte har namnet på just nu, men kan återkomma. Mot div. bakterier och svamp. Inget har funkat, och nu börjar den jag först tyckte såg lite matt ut se sjuk ut, och igår kväll såg jag även en lokal grå fläck på ytterligare en. Alla fiskar fick behandlingen. Akvariet är 200 L, vi har haft det o glasmalarna i drygt 3 år, tillsammans med corydoras, polka dot-botior, guldgurami, rödmunstetror och en ancistrus. Strax före det här började verkar vi ha förlorat majoriteten av våra corydoras i samband med att vi var bortresta. Spekulerat i att de föråt sig, men vet inte. Aldrig varit knackiga förut o de försvann fort. Övriga fortsätter att må bra.

    någon som har några tips eller kloka råd, vad göra? Tack!
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag gissar på att det är någon protozo-parasit på huden. Behandling med medicin mot vita prick-sjukan (också en protozo) kan hjälpa.

    Kommentar

    Arbetssätt...