Böld på gibbiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra.1387
    • December 2017
    • 25

    Böld på gibbiceps

    Hämtade en Gibbiceps för någon månad sedan. Märkte att den hade en liten böld, men hade en likadan på andra sidan. Bölden har dock växt och blivit både stor och röd. Vad är det för något och hur får blir den av med den?
    Fisken är ca 25cm och bor i ett 720L kar med Klogrodor (4-6cm), Öronålar (20cm), Silverhajar (6-8cm), 3 andra Gibbiceps (12-16cm), 2 filterräkor (3cm). Den äter och är pigg och social.
    Alla värden ser bra ut och byter vatten 1-2ggr i månaden (ca 30-50% beroende på hur mycket smuts som ligger i gruset).
    Den maten som slängs ner i karet är flingfoder, röda mygg, algtabletter och JBL NoVo Tab.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag döljer med i denna tråd med intresse, då jag har en hantelciklidhane som har en likadan böld i ena mungipan. Jag gissar på en parasit, men inga andra fiskar är drabbade. Denne hanne är rätt gammal nu, då det är sannolikt inte "tonårsacne"...

    Kommentar

    • Sandra.1387
      • December 2017
      • 25

      #3
      Fått råd om att tvätta med salt till en början. Får se hur det går.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Sandra.1387
        Fått råd om att tvätta med salt till en början. Får se hur det går.
        Ja, det är ju det svaret man brukar få.
        Jag försökte att håva upp min hantelciklid, men han blev så stressad och i någon undanmanöver eller flykt simmade han in i glaset så att bölden sprack, jag såg inte om den hade något innehåll, hängde en huflik i förrgår, igår såg det ut att läka, har inte kollat idag ännu.
        Men innan infångningsförsöket såg jag att det hängde en liten "svans" ur bölden, så jag var inne på parasitmisstanken, och det känns ju allvarligt när bölden sitter, eller i alla fall satt i ena mungipan. Men om det ser ut att spontanläka lämnar jag detta utan vidare åtgärder. Att fånga stora sprattlande fiskar i ett tätplanterat akvarium ställer ju även till mer skada än nytta.

        Kommentar

        • Sandra.1387
          • December 2017
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Ja, det är ju det svaret man brukar få.
          Jag försökte att håva upp min hantelciklid, men han blev så stressad och i någon undanmanöver eller flykt simmade han in i glaset så att bölden sprack, jag såg inte om den hade något innehåll, hängde en huflik i förrgår, igår såg det ut att läka, har inte kollat idag ännu.
          Men innan infångningsförsöket såg jag att det hängde en liten "svans" ur bölden, så jag var inne på parasitmisstanken, och det känns ju allvarligt när bölden sitter, eller i alla fall satt i ena mungipan. Men om det ser ut att spontanläka lämnar jag detta utan vidare åtgärder. Att fånga stora sprattlande fiskar i ett tätplanterat akvarium ställer ju även till mer skada än nytta.
          Fånga var inget problem. Bölden ser dock inte bättre ut och jag har också skymtat "svansen"... Den syntes dock inte när jag tog upp fisken ur vattnet. :/
          Hur har det gått för dig?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Sandra.1387

            Fånga var inget problem. Bölden ser dock inte bättre ut och jag har också skymtat "svansen"... Den syntes dock inte när jag tog upp fisken ur vattnet. :/
            Hur har det gått för dig?
            Jag har faktiskt inte gjort någonting, fisken är pigg, verkar vara helt opåverkad. Möjligen är bölden nu något mindre, huden är hel, ingen "svans", men jag försöker atthålla koll på detta varje dag.

            Kommentar

            Arbetssätt...