Något rött som synns på mina Golden =/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mimmi_N
    • March 2004
    • 12

    Något rött som synns på mina Golden =/

    Har haft dom i drygt en vecka nu. Akvariet är väldigt nystartat och fiskarna (fem st Golden) har kliat sig mot stenarna och gruset. Antar att det är nitrit?
    Men nu kan jag se att en av fiskarna har fått två röda prickar, ser ut som blod...men jag vet inte alls vad det är... Ser inte så bra ut. För det mesta så är dom relativt stilla, simmar inte alls.... Känns som om nåt är väldigt fel. Imorgon sker första vattenbytet. Akvariet är 120 L.

    Hoppas någon kan säga nåt vettigt.... *orolig*

    // Mimmi =/
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    Mata dem inte & byt vatten.. byt gärna lite varje dag då de gillar "rent" vatten - utan nitrit/nitrat..
    de klarar sig väldigt bra utan mat, så tror du att det är nitrit eller så, så vänta gärna 3-4 dagar med att mata & byt lite vatten varje dag så kommer det bli bättre förmodligen.. några röda prickar har jag däremot aldrig sett på mina..
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Har du över 0,3-5 mg litern nitrit/ammonium är det inte förvånande att fiskarna blir "sjuka".
      Varför fiskarna "kliar" sig i vatten med nitrit är för att enkelt utryckt slemhuden skadas av att nitrit/ammonium värdena inte är bra
      Har du koll på pH värdet.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Mimmi_N
        • March 2004
        • 12

        #4
        PH-värdet ligger på 8. Hur kan man kolla nitritvärdet??

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Gör som JR skriver köp test för nitrit.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Mimmi_N
            • March 2004
            • 12

            #6
            Ok, tack så mycket!... Tänker ta och byta vatten redan ikväll då. Ska göra allt för att få ordning på det! Men nu vid vattenbytet, hur gör man det på bästa sätt för att få rätt temperatur på vattnet...? Tänkte sätta i doppvärmaren, men jag fick även ett annat tips om att koka lite vatten och blanda det med det kalla vattnet som jag har hällt upp...?

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Varför inta bara köra med rätt temperatur direkt från kran. Det är ingen raketforskning vi bedriver här, du måste inte koka vattnet innan du häller ner det i akvariet. Jag kör en slang från duschen direkt ner i akvariet sedan ställer jag in rätt temp via duschblandaren, svårare än så behöver det inte vara.
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Har man ett högt nitrit värde, då är det inte läge att "vänta till i kväll".
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Mimmi_N
                  • March 2004
                  • 12

                  #9
                  Nu har jag vart och mätt nitrit värdet, det var för högt =( Men hon sa att jag kunde få vatten med lite bakterier som tydligen skulle göra det lite bättre... Så nu kör jag på det. Och håller tummarna..

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Vaddå vatten med bakterier, du måste byta vatten till nitrit värdet ät 0.
                    Lite bättre, det ska vara bra.
                    I fiskarnas värd finns det inget nästan, lite bättre, göra det senare, de sa att jag ska göra så och så.

                    Läs och lär dig tro inte på alla råd du får de kan vara farliga för fiskarna.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Mimmi_N
                      • March 2004
                      • 12

                      #11
                      Så som jag har fattat det så är nitrit ett gift, och för att bryta ner det så måste det finnas bakterier i vattnet (som inte finns i rent vatten)som bryter ner nitrit. Det var vad dom sa i djuraffären iaf. Och imorgon skulle jag komma ner och mäta nitrit värdet igen, är det nitrit då så skulle jag fortsätta med vattenbyten precis som det har sagts här.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Det finns en del här på forumet som anser att det inte behövs tillsättas en bakteriekultur tex nitrivec som troligen är den vanligaste.
                        Vad är det för affär du använder som inte försöker sälja det du behöver ha för att du ska kunna ge dina fiskar bra vatten tex tester att själv testa vattnet med, jag brukar försöka sälja det som man bör ha från första börja till sitt akvarie,tester för nitrit, KH, pH, ammonium, nitrivec vattenberedningsmedel, extozon salt, det finns fler tester bla, för de som har växter.
                        Om du har nitrit i vattnet och tillsätter nitrivec så sjunker nitriten på någon timma, men det är inget som man ska använda för att slippa byta vatten.
                        Större vatten byten är inte bra för fiskarna flera små är bättre om inte förgiftningen är akut då är det bara att byta för att rädda fiskarna.
                        En bakteriekultur hjälper till att få vattnet i balans snabbare.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Mimmi_N
                          • March 2004
                          • 12

                          #13
                          Ok, då blir det Nitrivec, om det inte är för sent.... Hoppas att det hjälper... Dom mår nog inte så bra... =(

                          Kommentar

                          Arbetssätt...