Corydoras sprattlar till mot sanden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolindse
    • January 2018
    • 70

    Corydoras sprattlar till mot sanden

    Ett par av mina Corydoras sprattlar med jämna mellanrum till mot sandbotten. Svårt att beskriva men det är en väldigt snabb rörelse där de i flykten lägger sig med sidan mot sanden. Det upprepas ett par gånger och sedan fortsätter de böka runt och simma med sina kompisar precis som vanligt. Utgår ifrån att de gör det för att klia sig och det är ju inte ett särskilt gott tecken. Är det någon som har någon ide vad det kan vara ett symptom på?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Är det en hane och hona, alltid samma par?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Fiskar kliar sig ibland mot botten, och har även sett det ibland hos mina pansarmalar. De liksom stannar upp, och gör en snabb rörelse mot botten. Gör de det inte ofta, så brukar det inte vara nå't problem, men om de håller på hela tiden så är det väl ett tecken på att nå't i vattnet inte är som det ska, kanske hög förekomst av skadliga bakterier. Om pansarmalarnas skäggtömmar försvinner, så kan det nog bero på samma sak, skadliga bakterier i vattnet och/eller bottenmaterialet.

      Jag hade det problemet med mina Corydoras arcuatus, skäggtömmarna försvann, och man kunde se på t.ex mina nyckelhål att slemskiktet var vitt och irriterat på sina ställen. Jag började salta vid varje vattenbyte (pansarmalar påstås tåla salt dåligt, men mina har inte tagit skada av det), och efter ett tag växte deras skäggtömmar ut igen, och nyckelhålens slemskikt läkte.

      Så om dina bara kliar sig ibland, och fiskarna ser fina ut i övrigt, så behöver du nog inte oroa dig, men kolla efter skadade skäggtömmar, och om de andra fiskarna ser bra ut.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • jolindse
        • January 2018
        • 70

        #4
        Vet inte. Dom är så skygga att så snart jag vill kolla dem närmare så smiter de iväg. Det är samma två fiskar som har beteendet. Jag tror dessutom att de var de två sist introducerade individerna (köpta på Hercules Zoo i lördags). Ser inte att de kliar sig mot något annat än just sanden.

        Kollade precis vattenvärden för att kontrollera att det inte var någon ammoniak eller så men både det och nitratvärdet låg på 0.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Läs på någonstans om hur dessa fiskars lekbeteende är, det är ju mer sannolikt att dom kliar sig mot sanden, man om dom gör så parvis och liksom parallellt och är rätt närgångna mot varandra kan det vara inledningen till leken.
          Observera den noga, avsenede på parsiter eller andra problem, eller då mer positivt, om det är lek på gång.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            När pansarmalar leker, brukar en eller flera hanar följa efter en hona, och de simmar runt aktivt, honan tätt följd av hanen, ofta utmed glasrutorna, eftersom de gärna lägger äggen där. Har aldrig sett dem "sprattla till" mot botten när de leker.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Shepard
              När pansarmalar leker, brukar en eller flera hanar följa efter en hona, och de simmar runt aktivt, honan tätt följd av hanen, ofta utmed glasrutorna, eftersom de gärna lägger äggen där. Har aldrig sett dem "sprattla till" mot botten när de leker.
              Jo, så är det, har sett detta en gång i en kompis bäckakvarium, men även liksom ett plogande på sidan i sanden kortare stunder. Själva äggläggningen skedde senare i detta fallet, i ett större bestånd av anubias, då hade jag åkt hem...
              Ja då är det någ "något som kliar" som redan skrivits, det behöver ju inte vara något allvarligt, men ha litet uppsikt på detta och kolla så de andra fiskarna inte också börjar klia sig.

              Kommentar

              • jolindse
                • January 2018
                • 70

                #8
                Tack båda två för goda och framförallt lugnande råd. Skall naturligtvis hålla koll framöver. Skäggtömmarna på några utav dem var ganska nedslitna från affären men tycker mig se att de börjat växa tillbaka nu. Skall fundera på om inte lite salt i vattnet ändå är en bra ide. Kanske kan starta med en halv eller tredjedels dos i samband med vattenbyte. Dom verkar alerta, och hungriga i övrigt så just kliandet mot botten är det tecken jag sett som varit oroande.

                Trodde att jag som tvåbarnsfar inte skulle noja upp mig så mycket men herregud vad man ständigt letar oroande tecken på sitt akvarie såhär i början

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Jag har sett mina Banditpansarmalar göra så som du beskriver ibland. Det händer dock ganska sällan och har varit så sedan jag köpte dem för ca fyra månader sedan. Ingen av de andra fiskarna kliar sig och Banditerna verkar i övrigt friska och pigga. I mitt fall har jag därför i nuläget avfärdat det hela som ofarligt. Skulle de klia sig ofta och verka sjuka hade jag gjort en annan bedömning.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Jag har sett mina Banditpansarmalar göra så som du beskriver ibland. Det händer dock ganska sällan och har varit så sedan jag köpte dem för ca fyra månader sedan. Ingen av de andra fiskarna kliar sig och Banditerna verkar i övrigt friska och pigga. I mitt fall har jag därför i nuläget avfärdat det hela som ofarligt. Skulle de klia sig ofta och verka sjuka hade jag gjort en annan bedömning.
                    Detta kan ju vara ett ännu ej beskrivet vetenskapligt beteende hos dessa fiskar... eller så finns det beskrivet någonstans, kanske någon kommunikationsmetod dessa fiskar emellan, eller så kliar det bara, lössen biter ojämnt...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...