Är min guppy sjuk? Bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pouyanation
    • February 2018
    • 45

    Är min guppy sjuk? Bild

    Är min guppy sjuk eller är detta normalt? Jag vet inte om han alltid har setts ut så här eller inte men tycker att det är något fel på fjällen. I övrigt verkar han normal. Tacksam för hjälp. Tycker det ser ut som vita pricksjukan.
    Bild
    http://forumbilder.se/H68GI/a0630436...9-8c8421b26b2c

    Karet är 30L Aquael Nano
    ph 6,89
    temp 26,3.
    Soil + svart grus.
    Tre guppysar (en hane och två honor)
    Två väldigt små ancistrus ynglar ca <2cm. Har beställt 15 st Blue dreem räkor som kommer att ta över hela karet och ersätter alla fiskarna om två dagar.
    Akvariet startades för tre veckor sedan. Fiskarna släpptes in ca en vecka efter start.
    vattenbyte 1 gång i veckan, tillsätter aquasafe och nitrivec vid varje vattenbyte.
    Matar väldigt försiktig/sparsamt.
    Har även beställt en hel set med dropptester.

    OBS: Akvariet är tänkt att bli ett räkakvarium. Släppte fiskarna där för att snabba på förökningen av nyttobakterier.
    Får räkorna om två dagar som sagt. Har läst att Vita pricksjukan inte kan smitta räkor. Stämmer det? Isf behöver jag bara ta ut alla fiskarna och släppa in räkorna va?

    Tacksam för hjälp.
    Senast redigerad av Pouyanation; 12 March 2018, 09:01.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Vid blotta misstanken på vitapricksjukan kan man börja behandla, ju för förr desto bättre!
    Men det är bara en fisk som är drabbad? med stor sannolikhet är då den drabbade fisken nedsatt i sitt allmäntillstånd, och även om vitaprickmedicineringen vanligtvis är framgångsrik, kan det vara så att den sjuka fisken inte klarar sig, men medicinen, eller snarare preparatet tar ju död på den flagellat som orsakar sjukdomen och som kanske finns i ditt vatten.
    Ancistrusar brukar ju vara känsliga för diverse sjukdomar och parasiter, så det är väl bra att behandla.
    Sedan finns det ju diverse snarlika "vitaprickar", differentialdiagnoser... sammetssjukan exempelvis.

    Wikipedia har en del om dessa och kanske fungerande länkar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_pricksjukan
    Kolla även Zoopets information ang. fisksjukdomar.
    Sedan har ju Statens Veterinärmedicinska en hel del värdefull information; http://www.sva.se/djurhalsa/fisk/sjukdomar-hos-fisk, men kanske att skjuta över målet om man har en ensam sjuk guppy, men det gäller ju att se till att få bort smittan från akvariet.

    Huruvida räkor är mottagliga eller resistenta, eller om de tål olika läkemedel eller andra preparat vill jag inte yttra mig om, har för dålig kunskap om det.

    Ett annat sätt är ju att ta bort den misstänkt sjuka fisken, observera de övriga, kanske lägga i fler guppys, be till högre makter, och avvakta innan du går vidare.

    Kommentar

    • Pouyanation
      • February 2018
      • 45

      #3
      Tackar för ditt svar.
      Jag tog ut alla fiskarna och placerade dem i en 6 liters glasburk som är avsett som tillfälligt sjukhus. Där har jag lite växter, sand och en syresten. Lika bra att behandla alla samtidigt eftersom sjukdomen sägs vara smittsam. Behandlingen börjades för två dagar sedan. Alla fiskar verkar må riktigt bra och ser inga "synliga" symtom på guppyhanen längre heller.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Pouyanation
        Tackar för ditt svar.
        Jag tog ut alla fiskarna och placerade dem i en 6 liters glasburk som är avsett som tillfälligt sjukhus. Där har jag lite växter, sand och en syresten. Lika bra att behandla alla samtidigt eftersom sjukdomen sägs vara smittsam. Behandlingen börjades för två dagar sedan. Alla fiskar verkar må riktigt bra och ser inga "synliga" symtom på guppyhanen längre heller.
        Klokt tänkt! Det går åt mindre "medicin" i en mindre vattenmängd, även om en 6 liters glasburk är för liten, men alla sjukhus jag under den senaste tiden varit i kontakt med har även dom varit krafigt överbelagda..... Guppy är billiga, vitaprickläkemedel är något dyrare, så även ur den aspekten är väl glasburken ett bra alternativ, även som en djurskyddsaktivist skulle kunna ha "åsikter".

        Men om man är snabb i starten med vitaprickbehandlingen så brukar prognosen vara väldigt gynnsam.
        Jag har ingen koll på hur känsliga guppys är, men vet att om man har bilbuksfiskar brukar dessa få vita pricken först av alla.

        Kommentar

        Arbetssätt...