vita prick, medicinering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beecher
    • July 2009
    • 23

    vita prick, medicinering

    Hej!
    Jag har oturen att vara drabbad av någon slags pricksjuka.
    Släppte i nya bilbukar förra veckan, och nu ser jag att dom fått vita och tydliga prickar på samtliga fenor.
    Jag tänkte behandla med punktol från JBL.

    Jag har amanoräkor, bilbuk och ancistrus i karet, kan någon av invånarna ta skada av medicineringen?
    Är inte så sugen på att jaga runt med håven... ;D
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Ja bilbuken är en "bra" indikator på vitapricksjukan, den är känsligast och visar symtom först av alla!
    Ancistrunsen är också känslig för denna åkomma. Båda dessa fiskar svarar bra på behandlingen, så sätt in behandling snabbt!

    Huruvida räkorna reagerar positivt eller negativt på behandlingen kan jag inte svara på, då jag nästan aldrig haft sådana.
    Säkerligen någon annan som kan ge svar på den frågan.

    Vitaprick hos bilbukar har jag också haft, och min erfarenhet är att de snabbt svarar bra på behandlingen, och blir friska, men man skall ändå fortsätta att behandla hela kuren ut, ävensom bilbukarna blivit symtomfria redan innan.
    Vitaprcksjuka ancistrusar har jag ingen egen erfarenhet av, men av kompis har jag hört att även dessa svarar bra på behandling.

    Kommentar

    • beecher
      • July 2009
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Hej!
      Ja bilbuken är en "bra" indikator på vitapricksjukan, den är känsligast och visar symtom först av alla!
      Ancistrunsen är också känslig för denna åkomma. Båda dessa fiskar svarar bra på behandlingen, så sätt in behandling snabbt!

      Huruvida räkorna reagerar positivt eller negativt på behandlingen kan jag inte svara på, då jag nästan aldrig haft sådana.
      Säkerligen någon annan som kan ge svar på den frågan.

      Vitaprick hos bilbukar har jag också haft, och min erfarenhet är att de snabbt svarar bra på behandlingen, och blir friska, men man skall ändå fortsätta att behandla hela kuren ut, ävensom bilbukarna blivit symtomfria redan innan.
      Vitaprcksjuka ancistrusar har jag ingen egen erfarenhet av, men av kompis har jag hört att även dessa svarar bra på behandling.
      har kört behandling med waterlife protozin! imorgon är dag 6 av behandlingen, dvs den sista dagen, fiskarna är prickfria redan nu, men jag antar att den sista behandligen är för att vara säker på att allt är dött, jag siktar på att göra ett större vattenbyte innan helgen för att få ur en del av medicinen.

      Sniglarna är still going strong och kryper på som vanligt i akvariet!
      Amanoräkorna tog jag ur för säkerhetsskull, just nu har jag dessa i en plasthink med rötter och växter, känner mig dock lite stressad över att få tillbaka dessa i akvariet då dom verkar väldigt inaktiva och uttråkade i hinken.

      Hur bör jag gå till väga för att få tillbaka räkorna utan att föra in vita-prick parasiter i akvariet??
      Är parasiterna döda, dom som följde med räkorna och vattnet från det angripna akvariet? Eller lurar dom på räkorna/i vattnen för att bryta ut på nytt?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ja räkorna kan ju vara friska och symptomfria smittbärare. Som sagt jag vet inte om räkor tål det medlet, och ingen annan har svarat, vad står det på bipacksedeln? Och vad finns det för information på internet? Men det känns ju rimligt att även räkorna skulle få sig en protozinbehandling innan de får flytta hem igen... Men som sagt var, tag reda på om dom tål sådan behandling!

        Men jag hittade någoting delvis ofullständigt här:

        Kommentar

        Arbetssätt...