Fiskar kliar sig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rynan86
    • February 2018
    • 4

    Fiskar kliar sig.

    Mina fiskar kliar sig mot inredning etc.
    jag har ett 200 liters akvarium med 15 kardinaltetror. Tre apistogramma hongsloi och tre apistogramma eremnopyge och fyra pansarmalar.

    Jag har haft fiskarna i ungefär 6 månader utan problem men nu har en del tetror samt alla mina apistogramma hongsloi börjat klia sig så mycket att något garanterat inte står rätt till.

    ph 6,8

    kh 2,5

    Nitrat 12,5mg/l

    nitrit 0

    jag bytar vatten 3 gånger i veckan och då bytar jag exakt 20 liter av akvariets 180 varje gång. Just nu använder jag tetra pH,KH minus vid varje vattenbyte. jag är även noga med matning. Jag har ett eheim PRO 4 ytterfilter med original filtermedia i. som substrat använder jag mig av en mörk sand/ grus pH neutral. Jag har testat pH värdet både när det är släck och tänt och det har då visat stabila värden. Jag har fyra växter som annars möjligen skulle kunna orsaka pH svängningar pga av det ganska låga KH värdet. Det finns inga synliga symptom på fiskarna och alla äter som de ska.

    Jag är väldigt tacksam för hjälp.

    mvh Christoffer Ryno

  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Byt mer vatten en gång i veckan. Gärna 50%. Jag ska inte göra det mer invecklat än att det kan bli lite klurigt med pH när du byter på det där sättet. Du kan höja pH och då slår ammonium över till ammoniak = fisken kliar sig. Jag tänker att du kan byta 50% nu och sedan se om det blir bättre.


    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Rynan86
      • February 2018
      • 4

      #3
      Japp provar det på en gång.

      tack

      Kommentar

      • Rynan86
        • February 2018
        • 4

        #4
        Hej igen

        jag gjorde ett 50% vattenbyte igår och ska självklart fortsätta med det hädanefter plus mina två lite mindre. Fiskarna kliar sig fortfarande. Tidigare hade jag ett innerfilter där jag filtrerade genom torv vilket jag nu åter ratt i bruk jag ska även återgå till waterlife pH buffer istället för Tetras variant.


        mer info om karet: där finns även del boklöv, alkottar samt cattappalöv och rötter. Allting är kokat före användning. Ej i aluminiumkastrull.

        nu till frågan. Mina apistogramma hongsloi har lekte för tre dagar sedan och vaktar just nu sina ägg. Kan fiskar klia sig pga stressnivån ökar i karet?

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Tja... De få gånger jag har haft fiskar som kliat sig, eller gnuggat sig mot inredningen, har dessa fiskar drabbats av hudparasiter.
          Men mina erfarenheter betyder ju inte betyda att kliandet inte beror på vattenkemin. Det ena utesluter ju inte det andra.
          Se om du kan fånga en av de kliande fiskarna och undersök den noga under förstoringsglas, inte sällan kan man då se dessa parasister, och kan även ibland komma åt att plocka bort dem med pincett. Men OM det nu är en parasit så finns det en del preparat att köpa som tar död på dessa.

          Kommentar

          • Rynan86
            • February 2018
            • 4

            #6
            Verkar som om jag har fått rätsida på det hela igen. Tack för svar

            Kommentar

            Arbetssätt...