Nyinköpta Kardinaltetror dog efter 2 dagar...?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndersJL
    • March 2004
    • 9

    Nyinköpta Kardinaltetror dog efter 2 dagar...?!?

    Hej,
    Jag startade upp ett 300 l. akvarium enligt konstens alla regler. Hade för avsikt att låta det mogna i 36 dagar. Gick till den största butiken efter en dryg vecka för att köpa växter. Kom att prata om hur snart man kunde plantera in fiskar, och de menade att med dagens medel som man slår i kan man göra det samma dag, varefter jag litade på dem, köpte vattentillsatsen och 10 st Kardinaltetror, 4 st Dvärg Gurami, 10 st Svärdbärare. Tänkte börja lite försiktigt.
    Affären rekommenderade dessutom Ciklidfoder till dessa fiskar (?) då de menade på att det är det mest näringsriktiga. Jag tyckte det lät konstigt, särskilt med tanken på kornens storlek.
    Kom hem efter ca 40 min. Bytade ca 1/3 av vattnet enl. rek. av butiken. Lade påsarna i akvariet. Temp. var 25 C, och allt stämmde. Slog i tillsatsen samt ett medel för att ta bort ev. tungmetaller osv. Öppnade så sakta och släppte in vatten, varefter jag släppte ut fiskarna efter ca 1 timme.
    Allt var OK, samtliga fiskar simmade runt, åt med god aptit. På morgonen efter ca 48 timmar upptäckte jag två döda Kardinaltetror, samt de övriga var passiva. Några simmade mycket sakta för sig själv, andra hängde lodrät. Efter ytterligare 3 timmar var samtliga döda...!?!
    Alla andra fiskar var OK, och nu 5 dagar senare är alla andra fiskar fortfarande OK. Vatten temp. 25 C.
    -Någon som vet vad som gick snett ?
    -Varför just Kardinaltetrorna ?

    Tacksam för tips & goda råd.

    Mvh Anders
    ajlamberth@telair.com
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Enligt mig begick du/akvarieaffären ett par fel som kan vara orsaken.
    #9679;Du belastade filtet med för många fiskar samtidigt.
    #9679;Du bytte vattnet efter redan en vecka, första vattenbytet ska helst ske senare.

    Just kardinaltetrorna är väldigt känsliga de första dagarna i en ny miljö och drabbas lätt av neonsjukan, vilket förmodligen var fallet med dina fiskar, och eftersom sjukdomen sprids snabbt så fick antagligen alla den. Att det just var kardinalerna som rök med var alltså inte så konstigt.

    Vilka vattentester har du gjort?
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • AndersJL
      • March 2004
      • 9

      #3
      Hej,
      Tack för inlägget. Jag ska göra vattentester i helgen.
      Återkommer med info.
      mvh
      Anders

      Kommentar

      • Mcoist
        • May 2003
        • 296

        #4

        i vissa fall kan det faktiskt vara så att just den leveransen av fisk inte varit så bra.

        Gå till din handlare och berätta vad som hänt och fråga om det är fler som fått samma öde som du i många fall så vet affären om det kan ha rört sig om lite halvdålig fisk och ersätter ibland kunden med ny fisk eller iallafall rabbatt vid nästa köptillfälle.

        Skadar aldrig att fråga dom kan inte säga mer än nej.
        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
        1st 540L som skall limmas och repareras.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • AndersJL
          • March 2004
          • 9

          #5
          Jodå, expediten på Akvariepiraten avvisade det tvärt med kommentaren "-och vad vill du att vi ska göra åt det då...?"
          När jag bad att få prata med ägaren så löste det sig smidigare, och jag fick 10 nya.
          Hitills lever de....
          Kemvärdena är: pH 7.5
          Nitrit 0.3 - 0.4, vilket kan anses som högt, men då akvariet endast varit igång 17 dagar så ska halten stiga för att däefter sjunkt.
          Jag har bytat vattnet 2 ggr (ca 25%), och hällt i AquaSafe samt NitriVec.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            SÅ: trots att folk i dina trådar har berättat att kardinaltetror i nytt vatten inte är en bra idé så släpper du i nya? Förlåt, men tycker inte du att det är lite ologiskt sätt att tänka som nybörjare? Är inte det bästa att lyssna till dom goda råd som ges på detta forumet?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • AndersJL
              • March 2004
              • 9

              #7
              Akvariepiraten i Malmö hävdar bestämt att det är OK. Själv var jag tveksam första gången (vid första inköpet) men resonerade som så att det är dem som är expert, inte jag, å strular det så skulle jag vara välkommen tillbaka....
              Vi får väl se hur det går ;-)

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                "Nitrit 0.3 - 0.4, vilket kan anses som högt, men då akvariet endast varit igång 17 dagar så ska halten stiga för att däefter sjunkt."
                Nja, den ska inte stiga, vissa fiskar är väldigt känsliga för nitrit och även om fiskarna inte dör eller uppvisar symtom på nitrit blir fisken stressad vilkat påverkar immunförsvaret och den lättare kan drabbas av sjukdom/parasiter då slemhuden förvagas av nitriten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...