Fiskar dör en i taget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thyren.na
    • June 2013
    • 6

    Fiskar dör en i taget

    Mina fiskar dör en i taget. Jag har åtta fläckiga pansarmalar, fyra albinopansarmalar, tre ancistrus 20 göldbandstetror 29 neontretror och 10 albino sorgmanteltatra. akvariet är på 375 liter och det har varit igång ca 5 månader. pumpen är en Aquael unifilter 1000. jag byter 40 liter vatten i veckan på onsdagar, tillsätter då Easy-life filtermedium samt Easy-life Profito (växtnäring) och jag gör rent botten med en luftdriven hävert en gång i veckan. Filtret har två skumgummikuddar som jag gör rent den ena ena veckan och den andra andra veckan, jag kramar ur dem i akvarievatten. Jag matar med torrfoder, frysta röda mygglarver och fryst Artemia. Jag kör fryst foder ca fem dagar i veckan. De växter ag har i akvariet är Amazonassvärdplanta, anubis nana, microsorium pteropus och musselblommor,
    Fiskarna har dött en i taget. det är fyra albinomalar som har dött hittils. plus att jag jag har avlivat englödbandstetra, en albino sorgmateltetra samt en neontetra.
    De symptom jag har sett är att de slutat äta och blivit slöa. jag har skaffat ett 54 liters akvarium som jag använt som karantänakvarium till de två senaste. Den första som jag hade i karantänakvariet var en albinopansarmal som var slö och inte reagerade när jag petade på den. Jag släppte ner den i karantänakvariet och då såg det ut som ett stort hål där ena ögat skulle sitta så jag satte till medecin mot hål-i-huvudet-sjukan (treat Hole-in-the-head & Bloat står det på burken). Pansarmalen gick ett par dagar i karantänakvariet sedan simmade den som en galning runt i vattenytan och snappade luft såg det ut som. Dagen efter var den död. Nu för någon dag sedan såg jag att en av neontetrorna flämtade. Jag väntade någon dag sedan började den simma ryckigt. då tog jag över den i karantärakvariet.Då var den inga problem att fånga och verkade slö. Där blev det värre med ryckandet. Den stod still och ryckte okontrollerat och flämtade. Så jag valde att avliva den.
    Misstänkte att det kunde vara nitrit så jag bytte vatten som en galning ca 30 liter om dan, hade teststickor som visade det (det visade sig senare att det var fel på de stickorna). Jag har tagit med mig akvarievatten ner till akvarieaffären och det som bra ut.

  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag har läst att röda mygglarver kan orsaka problem både för fiskar och den som hanterar det. Jag skulle prova att utesluta dom en period.

    Kommentar

    • thyren.na
      • June 2013
      • 6

      #3
      Ok. Tack för tipset

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Är vattnets pH som det ska?

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Inälvsparasiter misstänker jag, läste på om sådana idag då det finns en parallell tråd där trådskaparen beskriver likartade problem.
          Samma parasit är det som orsakar hålsjukan och sätter sig i tarmarna. Fiskarna förlorar aptiten, inälvsparasiten tar hand om näringen som blir kvar, fiskarna magrar och dör, och det kan bli neurologiska problem och simblåseproblem sekundärt.
          Kolla fiskarnas avföring, vit och trådsmal?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Vill bara höja ett varningens finger angående filtreringen och vattenbytena! Ett unifilter1000 har knappast kapacitet att rena efter ett 80-tal fiskar och att cirkulera vattnet, så där tycke jag du ska fundera på att utöka en hel del. Vattenbytena känns väldigt små (typ 10-15%), vill du inte slösa allt för mycket vatten kanske du kan byta var 14,dag och då typ 100L... vilket är bättre eftersom du byter bort mera förorenat vatten än om du gör flera små.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Inälvsparasiter misstänker jag, läste på om sådana idag då det finns en parallell tråd där trådskaparen beskriver likartade problem.
              Samma parasit är det som orsakar hålsjukan och sätter sig i tarmarna. Fiskarna förlorar aptiten, inälvsparasiten tar hand om näringen som blir kvar, fiskarna magrar och dör, och det kan bli neurologiska problem och simblåseproblem sekundärt.
              Kolla fiskarnas avföring, vit och trådsmal?
              Citerar mig själv, Håller fast vid parasitmisstanken, men då du skriver att en neontetra visade symptom (kanske) på syrebrist, om den nu stod i vattenytan och flämtade.
              Du har rätt mycket fisk i det akvariet, tre stim med olika tetror, i mitt tycke två stim för mycket. Dessutom några andra fiskar.
              Åheim är ju inne på det, mellan raderna, också, att det är svårt att syresätta vattnet under rådande omständigheter. Belastningen ökar ju med "befolkningen" i akvariet.

              I ett 350 litersakvarium har jag endast ett stim som från början var tjugo colombiatetra, nu är dom några fler då de ynglat av sig. Därutöver några ciklider och ett stim siamensisar och då tycker jag att jag har många fiskar. Då jag har växtakvarium eller möjligtvis ett akvarium med mycket växter, så har jag som ambition att byta omkring 50 liter två gånger i månaden, så har jag alltid gjort förut (nåja, det har ju hänt att jag varit bortrest i både fyra och fem veckor) och det har fungerat för mig, andra anser det säkerligen som slarvigt, men tvärsemot Åheim tycker jag det är bättre att byta en liten mängd vatten oftare än en större mängd mer sällan.
              Nu i verkligheten har det nog blivit 50 liter varannan vecka, söndagar, sedan har ju veckodagen ingen betydelse...
              Men här finns det olika åsikter.
              Men det är ju förstås avhängt vad för slags akvarium man har, vad för slags fiskar etc, i afrikanska ciklidakvarium med många stora fiskar får man ju byta oftare, och det är väl litet så hos dig, ävensom du har andra och mindre fiskar.

              Jag har ju några "städpumpar" tillfälliga innerfilter jag sätter in då jag varit nere i bottensedementet och rört om... vilket man skall undvika, men du kanske skall komplettera med ett väldimensionerat innerfilter, där du låter utloppet ligga strax under vattenytan och röra om densamma ordentligt så att gasutbytet kan ske där. Antingen för tillfälligt behov eller permanent.
              Senast redigerad av Björn J.; 12 February 2018, 09:31.

              Kommentar

              • thyren.na
                • June 2013
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av Sjöhane
                Är vattnets pH som det ska?
                pH ligger runt 7. då har jag mätt med JBL Easy test

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av thyren.na

                  pH ligger runt 7. då har jag mätt med JBL Easy test
                  Bra, då är det inte det som är fel.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av thyren.na

                    pH ligger runt 7. då har jag mätt med JBL Easy test
                    Har su kollat några andra parametrar? Nitriten? Hur är temperaturen?

                    Kommentar

                    • thyren.na
                      • June 2013
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.

                      Har su kollat några andra parametrar? Nitriten? Hur är temperaturen?
                      Har kollat med multisticker och har ingen nitrit, vattnet är väldigt mjukt och temperaturen ligger på 25,5 grader

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av thyren.na

                        Har kollat med multisticker och har ingen nitrit, vattnet är väldigt mjukt och temperaturen ligger på 25,5 grader
                        Det är ju svårt att veta vad dina fiskar avlider av och varför.
                        Mässlingen och vinterkräksjukan florerar vilt, men knappas bland akvariefiskar...

                        Efter att än en gång läst din inledande beskrivning känns det ju mer och mer som om du har en sjukdom eller en parasit som härjar i ditt akvarium.
                        Om nu vattenkemin nu skulle vara helt åt helskotta så drabbas ju alla fiskar ungefär samtidigt, ja någorlunda samtidigt i alla fall. Nu när du skriver att dom dör en efter en är det ju lättare att misstänka en parasit. Vilken det i så fall skulle vara är ju också svårt att veta, men som jag skrivit innan så har ju angrepp av inälvsparasiter ett mer långsamt förlopp, de förtär fisken inifrån och hindrar näringsupptaget i tarmen och fiskarna svälter i princip ihjäl. Men även nervsystemet och simblåsan kan drabbas.

                        Litet som i rymdskräckisen "Alien" där en "inälvsparasit" tog död på besättningen en i taget... javisst var det en dålig jämförelse!?

                        Hoppas nu ingen mer fisk dör, men om så skulle vara fallet får du undersöka kvarlevorna noggrant, förstoringsglas kan duga. Kolla analöppningen, gälarna, mellan fjällen om det går.
                        Försök också ta reda på hur den drabbade fisken betett sig innan den avled, hur simmade den? hade den någon aptit?... kort sagt kolla allmäntillståndet.

                        Kommentar

                        • thyren.na
                          • June 2013
                          • 6

                          #13
                          En albinopansarmal till har dött. Samt att jag valde att avliva en glödbandstetra. Sedan har jag en albinopansarmal i karrantänakvarium. Det som jag kunnat se är att de blir slöa. Den jag har i karantän är väldigt slö, flämtar, fenorna är ihopfällda samt att jag tycker att det ser ut som den smalnat av. Jag tittade på den döda fisken med förstoringsglas men tyckte inte jag såg något anmärkningsvärt. Kollade gälar, samt innälvor. Men jag har ju ingen aning om vad jag ska titta efter.
                          Nu när jag har en i karantän så tänkte jag försöka medicinera mot inälvsparasiter och se vad som händer. Men vad för medicin ska jag köpa? Vad jag förstått så finns det flera olika inälvsparasiter.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Tja, jag är ingen fiskveterinär, men gick en kvällskurs en gång... för längesedan, som GAF betalade.
                            Jag föreslår ett medel som är verksamt mot hexamitasis, alltså hålsjukan som kan drabba diskusar och andra större ciklider (och även andra fiskar) hålsjukan orsakas av en tarmparasit. Vill minnas att det medlet "Hexamita" är rätt bredspektrigt och även tar kål på flaggellater.
                            Men jag blir inte ledsen om det kommer upp andra förslag från er som läser i denna tråden, måhända finns det modernare preparat jag inte känner till.
                            Här är exempelvis en länk, https://www.akvarieimporten.se/medic...agellater.html
                            Sedan kan du alltid få en del informarion på Statens Veterinärmedicinska sida, http://www.sva.se/djurhalsa/fisk/akv...-akvariefiskar

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Något jag hade glömt bort, är att du kan skicka in döda fiskar eller preparat av sådana till SVA, för provtagning. Ingen aning om vad det kostar, men instruktioner finns här:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...