Guldfisk symptom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • SlöjstjärtsTösen
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jodå de kan tappa färgerna också. Så avvakta och se vad som händer.
    Maskrna finns säkert i akvariet också, men de är sannolikt ofarliga
    Okej, tack för svar!
    Har ökat lystiden lite nu för att ge växterna en möjlighet att växa lite till om det är övergödning som är problemet (ser inget på testerna dock)
    Tror det är nematoder så beror troligen på för mycket näring i akvariet så hoppas lystiden kan hjälpa lite

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jodå de kan tappa färgerna också. Så avvakta och se vad som händer.
    Maskrna finns säkert i akvariet också, men de är sannolikt ofarliga

    Lämna en kommentar:


  • SlöjstjärtsTösen
    startade ett ämne Guldfisk symptom

    Guldfisk symptom

    Hej!
    Har lite strul med mina slöjstjärtar och skulle vilja bara kolla lite här vad jag kan göra åt det.
    De är 3st som bor på 200l och har 2 relativt nya flytväxter hos sig som nu börjat ta sig lite gran. Gör ett 50% vattenbyte i veckan, tillsätter salt och har inga problem med varken nitrit eller nitrat.
    De äter fortfarande som de ska och simmar omkring så de verkar inte alls må speciellt dåligt.

    Men min orangea fisk har börjat tappa sin färg. Det började med att magen blev vit men nu är även toppen på alla fjäll vita och han börjar ärligt talat se ganska ful ut... Jag vet att guldfiskar kan ändra färg och tappa sin svarta färg men aldrig hört om att de kan tappa den orangea. Han är bara 2 år så ålderdom ska det inte vara

    De har även blivit röda om fenorna, det är som att man ser blodkärlen väldigt tydligt. Det började att jag märkte det hos min vita och tänkte att det kanske bara berodde på att hon var vit men började se det hos dem allihop. Vet att jag såg en artikel om röda fenor men lyckas inte hitta den igen. Har varit så nu i minst ett halvår och jag har försökt med ganska mycket olika: mer vattenbyten, mindre mat, mer ljus m.m men ser ingen ändring. Funderar på om det bara är jag som är paranoid då de uppenbarligen fortfarande mår bra.

    Sista saken är att nu när jag rengjorde akvariet så har jag en liten plastbytta (matlåda stor) i där det har bott några snäckor som följt med växterna. Ingen direkt cirkulation i denna mot det akvariet men såg att det fanns 2-3 små små små vita maskar i byttan. Bara tunna som sytrådar. Gissar på att det är "övermatnings maskar" och att dessa uppstått i plastbyttan då cirkulationen är så dålig (har gjort lite hål i byttan men ingen pump eller liknande). Tror ni cirkulationen är så att dessa bara fanns i plastbyttan eller finns de i hela akvariet?
Arbetssätt...