Slöjstjärt som tappar fjäll?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diver
    • November 2003
    • 6

    Slöjstjärt som tappar fjäll?!

    Hej alla!

    Har en liten slöjstjärt som ser lite vissen ut... Märkte i slutet av förra veckan att den börjar gömma sig mycket mer än tidigare och nu ligger ryggfenan som slickad utmed ryggen. Tittar man nogrannare på den så har den börjat tappa en del fjäll oxå . Hittills har den varit pigg på maten men idag åt den inget alls. Jag har två stycken slöjstjärtar i ett 60L kar och inga andra fiskar. Den andra fisken visar inga tecken på att på dåligt. Temperaturen ligger runt 20 och pH: 7.5 och inget nitrit, vattenbyten regelbundet en gång i veckan.
    Är det en parasit eller vad är det, och vad ska jag göra?!

    //Linda
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Slamsug botten och gör ett vattenbyte.
    Ta i lite jodfritt salt för att stärka slemhuden och eliminera ev parasiter/bakterier,
    1 g per liter höj tempen till 22 gr, efter ca 12 tim ytterligare 1g per liter höj till 24 gr, efter ca 12 tim ytterligare 1g per liter höj till 26 gr.
    Testa pH och nitrit.
    Öka cirkulationen genom att ha utblåset vid ytan, ingen mat inget ljus.
    Det bästa är att ha den sjuka fisken i en karantän.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Diver
      • November 2003
      • 6

      #3
      Aha, vilket betyder att jag måste löpa iväg och införskaffa en doppvärmare imorgon... För det går väl inte att lösa temperaturhöjningen på nått annat sätt!?

      Har nu slamsugit bottnen och gjort ett vattenbyte.

      Har efter att ha studerat fisken en bra stund upptäckt att den simmar omkring och stöter imot alla möjliga saker, precis som om den vore blind... Nått tips?!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det är inte ovanligt att en fisk och ofta Slöjstjärt har något medfött fel, eller helt enkelt blir sjuka, utan att man kan hitta någon orsak.
        Har du haft fisken länge.
        Höjningen av tempen är inte direkt nödvändig, men det underlättar.
        Lite krast utryckt så är en värmare dyrare än en ny fisk.
        Du behöver inte ha 12 tim mellan du ökar salthalten, men det är så man ska göra för att fisken ska hinna anpassa sig till ökat salthalt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Diver
          • November 2003
          • 6

          #5
          Njaä, den är bara ett par månader gammal och den har aldrig betett sig såhär innan...

          Har iallafall hällt i lite salt och tänke hälla i lite till imorgon bitti innan jag sticker iväg till jobbet. men just nu ser det ut som om fisken blir sämre och sämre. känns inte alls kul!

          Tack för hjälpen! Får se hur den verkar må imorgon.

          //Linda

          Kommentar

          • Diver
            • November 2003
            • 6

            #6
            Har numera bara en liten slöjstjärt

            Imorse hittade jag en andra (den sjuka) liggandes på sidan bara flytandes omkring samtidigt som den andades häftigt. Det såg inte så behagligt ut så jag beslutade mig för att avliva den stackars lilla fisken...

            Tack för hjälpen iallafall.

            //Linda

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ja, det blir så ibland.
              Men det känns bättre om man försökt bota den.
              En sak har jag lärt mig och det är att blir någon av mina fiskar sjuk i någon okänd syntom, då får sluta sina dagar.
              Den läxan har jag fått sedan jag undre en lång tid försökt bota en fisk, när jag sedan obducerade den var magen full med canser tumörer,vilket gav mig dåligt samvete att jag hade låtit fisken plågas på grund av min okunnighet.
              Men efte 7 år är det inte lätt att ta bort en fisk.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...