Hjälp av identifiering av eventuell sjukdom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Just det. Det kan ju bli en svampinfektion i ett sår som uppkommit av annan anledning, exempelvis en köldskada, uttryckte mig kanske litet kryptiskt förut.
    Det finns bra fiskmediciner, lättast att behandla den drabbade fisken i ett mindre akvarium, då går det år mindre mängd medicin, växter och andra fiskar får inte i sig preparatet etc.
    Senast redigerad av Björn J.; 08 January 2018, 21:54.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael0436
    svarade
    Tror mest sannolikt på det du skrev innan björn att mygglarverna inte är tillräckligt tinade, dessa brukar vara kvickast att snappa upp larverna så fort de nuddar vattnet, och inte mer än den gurami som jag nämnde i de andra inlägget om eventuell hopp skada, får vänta och se och återkopplar vid försämring eller förbättring om de skulle vara en svampinfektion är de något man behandlar och påverkar de andra fiskar i karet vid en eventuell behandling av olika mediciner ?

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Hur serverar du de frysta röda mygglarverna?
    Svårt att se på bilderna, men kan vare en frysskada där det nu finns en lös hudflik eller ett fjäll som håller på att lossna. Men det kan också vara en hudskada det blivit en svampinfeltion i. Inga andra sjuka eller påverkade fiskar?

    Lämna en kommentar:


  • Mikael0436
    svarade
    Vill tillägga att det va underläppen och inte överläppen

    Lämna en kommentar:


  • Mikael0436
    svarade

    1/ Hur stort är akvariumet? 180liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Juwel bioflow3.0, filter vadd längst upp sen aktivt kol och grov/fin svampar, cirax längst ner innan "utblåset"
    3/ När startade du akvariet? 2månader sen
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Hade 2 mosaik gurami från 2a veckan i ca 2 veckor innan jag ökade med 3mosaik gurami till och 4 siameser samt 2 marmor gurami
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Se uppe
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Anubis, musselblommor polysperma och en annan jag inte riktigt vet.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? PH 8 och kh 11
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet har pH på ca 7.8 och kh har jag inte mätt så vattenbyte är nyligen gjort
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca 25-30% varje vecka
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Igår 55l av 180l
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Endast växter, musselblommor senast i torsdags
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Senaste fisken är för ca 1månad sen
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder varannan dag & frysta röda mygglarver en gång i veckan
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nyligen börjat med röda mygg
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Märkte det idag på eftermiddagen ingen synbart igår
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nen
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Nej endast mosaik gurami som fått sår på rygg huvud efter den blev skrämd och hoppade upp i plasten
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Det är endast denna och detta är det enda märkbara jag sett ingen annan förändring lite "dammigare" vatten efter gårdagens vattenbyte annars som normalt
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar har ej haft dödsfall än.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael0436
    startade ett ämne Hjälp av identifiering av eventuell sjukdom!

    Hjälp av identifiering av eventuell sjukdom!

    Upptäckte att en av mina kilfläckrasbora har fått en vit prick på munnen, typ "överläppen", gjorde ett vattenbyte senast igår och har gjort det varje vecka i rutin. har 26.5 grader i vattnet, går tillsammans med 5x mosaik gurami 2x marmor gurami 4x siameser 1x ancistrus och 9x kilfläckrasbora varav endast 1 har denna vita prick, fisken är pigg i övrigt inga märkbara skillnader på beteende.


Arbetssätt...