Nematol problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bettalover
    • December 2017
    • 3

    Nematol problem

    Har fått nematoder i mitt akvarium. Införskaffade mig Nematol men det står ingenstans hur ofta man bör dosera medlet i akvariumet? Någon som vet??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    På denna sida http://www.tonysdiskus.se/akvarietil.../nematol-10-ml hittar du en engelsk instruktion på hur Nematol skall doseras.
    Tänk på att medlet även dödar räkor, snäckor etc
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bettalover
      • December 2017
      • 3

      #3
      Hej! Tack för hjälpen, har dock inte fått bukt med dessa parasiter! De är många och små och verkar inte påverkas av medlet trots att jag dubblat dosen och låtit det verka några dagar. Kommer detta hjälpa om jag fortsätter dosera? Maskarna bildar även en väl synlig äcklig beläggning på vattenytan efter bara några dagar efter städning. Min fisk verkar lida enormt av detta han har ingen matlust och hans mage har växt större och större, misstänkter att de lever i honom som ett värd-djur. Har du tips på vad jag ska göra vill verkligen få bort de snabbt! Tacksam för svar / Mvh bettalover
      Senast redigerad av Bettalover; 26 December 2017, 23:04. Anledning: Fel i text

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Har du andra fiskar i akvariet? Om så är fallet så avlägsna den sjuka fisken.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bettalover
          • December 2017
          • 3

          #5
          Jag har en mal och en kampfisk. Kampfisken dog tyvärr igår. Det måste varit som jag misstänkte att det var nematoderna som tog död på honom. Osäker om min mal också är smittad, märks inte på den men är inte omöjligt då problemet är ganska stort i mitt kar som är ganska litet. Funderar om jag borde slänga all inredning och sanera hela akvariet etc. Och låta det stå tomt ett tag utan vatten för att få bort de för gott då de aldrig verkar vilja dö. Vet du hur länge det tar för de att dö om man tömmer akvariet? De kan väl inte ligga i dvala eller liknande? Har du några tips? Mvh /bettalover

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Säkraste sättet att bli av med dem är att behandla akvariet! Kör dubbel dos upprepa sen behandlingen efter 3v! Tömmer du så kommer ägg att överleva ändå..
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...