Hålsjuka discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    "Hexamitiasis"

    En flagellat, ett gisseldjur. Hos diskusar sätter sig dessa i sensoröppningarna på huvudet. Kan även drabba skalare, urahu och andra ciklider, troligtvis även andra fiskar.
    Kallas även för "hål-i-huvudet-sjukan".... man rekommenderar samma behandling som mot bukvattensot. Octozin brukar rekommenderas.
    Jag har själv aldrig drabbats av detta... (läs: jag har aldrig haft den sjukan i något av mina akvarier) även det ibland känns som man haft många hål i huvudet. Sedan tillhör inte diskusarna några favoritfiskar hos mig, även om sådana förekommit några gånger.

    Jag kan ju tycka att man kan ge akvariefiskar minst tre chanser till behandling, när det gäller andra fiskar är ju preparaten, medicinerna, oftast dyrare än att köpa en ny fisk, men inte när det gäller diskusar. Jag föreslår att du flyttar den drabbade fisken till ett mindre karantänsakvarium eller "behandlingsakvarium", tillsammans med vatten från befintligt akvarium. Dels minskar smittspridningen, dels har du bättre kontroll på den drabbade fisken och det går åt mindre läkemedel, eftersom man doserar per liter vatten. Ja sedan får andra fiskar och växter inga biverkningar av behandlingen och fiskmedicinen hamnar inte i filtret.
    Möjligen kan du pensla en lösning av preparatet direkt på huden över det drabbade partiet. Se till att fisken kommer i så god kondition det bara går, ge den bra mat att äta, om den nu fortfarande har aptiten kvar.

    Vad jag minns av ett föredrag om diskusar jag hörde en gång, så är ju äldre fiskar samt fiskar som av annan anledning försvagade som råkar ut för hålsjukan och andra farsoter.
    Och det är väl knappast någon överraskande vetskap att försvagade individer är mer mottagliga för både det ena och det andra....

    Men sammanfattningsvis, flytta över den sjuka fisken till mindre behandlingsakvarium, behandla några gånger till, knäpp händerna och be till vår Herre (lär ibland fungera även om man inte är religiös). Men förbered dig på ett "frånfälle" då prognosen inte känns så där överdrivet positiv.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    startade ett ämne Hålsjuka discus

    Hålsjuka discus

    Har nog varit förskonad från hålsjuka i akvariekarriären men jag kan inte dra ngn annan slutsats än att det är det som en av mina discus drabbats av.

    Se bild.

    Ingen av karets övriga invånare visar några sådana skavanker.
    Den drabbade fisken har haft det här rätt länge nu men har inte visat några bekymmer vad gäller inte minst aptiten.

    Fick tips i en affär att köra en Hexamita-kur och fick för mig att det förbättrade läget, att det vände. Men nu ser det värre ut - och jag skulle säga att det är typ fyra veckor sedan medicinkuren.

    Tips?

Arbetssätt...