Sjuk scalare - igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av robertn83
    Ursäkta sena svaret men tack för era tankat.
    Köpte ett bättre nitrittest, visar på <0,3.

    Tankarna om medfödd defekt låter troligt. Båda som dött har varit ”platinum scalare”, som lär vara någon odlad variant där det kanske odlats och korsats för hårt.
    Ja så kan det ju vara.
    Jag vet inte vad ni andra på detta forum har för erfarenheter av defekta skalarer..?
    Men som jag tidigare skrev tycker jag att jag ibland ser sådana i butikerna och själv haft sådana i kullarna.
    Men gissningsvis så är det inte bra för olika fiskar (eller andra husdjur) att de blir för populära då kan vissa inslag av inavel ske och defekter uppkommer då man odlar hårt och kanske förlorar kontrollen över linjer och korsningar.

    Jag vet inte hur det är idag, men för tiotalet år sedan ansåg man att vanliga grå (=randiga) och guldskalarer var de bästa och tåligaste... Jag hade under flera år en grupp om åtta grå-guldkorsningar, dom överlevde i flera år i ett någorlunda misskött akvarium på en vårdcentral, blev pensionerade därifrån och tillbringade sin ålderdom, fortfarande friska hos GAF på Gårda. Dom var fortfarande pigga då vi avveckade allt där, och jag minns inte vem som tog hand om dem... Nåväl... Varning för populära fiskar, dom kan vara sönderodlade.

    Lämna en kommentar:


  • robertn83
    svarade
    Ursäkta sena svaret men tack för era tankat.
    Köpte ett bättre nitrittest, visar på <0,3.

    Tankarna om medfödd defekt låter troligt. Båda som dött har varit ”platinum scalare”, som lär vara någon odlad variant där det kanske odlats och korsats för hårt.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Jag har inga skalarer just nu, men har haft i flera olika omgångar under många herrans år.
    Man kan ibland se att skalarer orienterar sin kroppshållning efter ljuset. Om akvariets ljus är släckt och det kommer in solljus från sidan simmar skalarerna snett med ryggfenan mot ljuset. Jag misstänker att andra cikilder/fiskar gör på liknande sätt, särskilt påtagligt hos fiskar med hög kroppsform.

    Att en ensam skalare gör på detta viset, och ibland även agerar som en "hälleflundra" på botten indikerar att denna individ är sjuk, eller snarare har någon medfödd defekt som nu gör sig gällande.
    Om den är sjuk är det något som drabbat balansorganet, tag bort den sjuka fisken och var noga uppmärksam om de andra skalarerna eller andra fiskar visar några symtom, vad det gäller för sjukdom eller parasit är nu omöjligt att ens gissa på.
    Kolla om buken är uppspänd, om fjällen rest sig, om avföringen ser konstig ut (om den nu äter något öht) om det finns parasiter i gälarna, om det finns bölder eller annat onormalt på huden.

    Men mer troligt är att den har en medfödd defekt "utvecklingsstörning" om du så vill.
    Jag har under perioder även odlat skalarer i liten skala, och i nästan varje kull har jag sett skalarer som förlorar kroppsorienteringen när de växer upp, medan de andra klarat sig utan sådan och blivit helt normala.

    Under några år i början av 2000-talet pratades det om en kris som drabbade skalareodlarna i Asien, det talades om "Skalare-HIV" och liknande, det var något smittsamt virus, vill jag minnas, som drabbade fiskar som var hårt odlade och därmed hade försvagad motståndskraft, dessa simmade snett för att sedan simma som rödspättor eller hälleflundror med ena sidan mot botten, innan de simmade in i fiskhimlen.

    Även i mindre seriösa zoo-butiker har jag sett snedsimmande skalarer tillsammans med sådana som simmar normalt i försäljningsakvarierna.

    Dessvärre tror jag det händer emellanåt även hos seriösa zoo och "fiskhandlare" att man får in defekta skalarer och andra fiskar, men det gäller ju då att se till att dessa inte når kunderna.
    Men genetiska defekter kan ju ge symptom efter flera månader så det kan ju vara svårt att skydda sig från sådant.

    Om det nu bara är en skalare hos dig som är drabbad, tycker jag du skall berätta det för din handlare.
    Om det visar sig vara flera, har du sannolikt fått in någon sjukdom eller parasit i ditt "skalarium".

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Åheim,man bör tro på något,önskar dig God Jul och Gott Nytt År

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ingen nitrat? Kranvatten brukar kunna ligga på runt 10 så antingen är det fel på testet eller så har du 0 i kran och ingen nitrifiering i akvariet alls...

    ytterfilter kan ta 2 mån att köra in.

    jag själv har aldrig såna här typer av problem sen jag gick över till luftdrivna svampfilter (filtermatta) *Jag tjatar ständigt om mina svampfilter men man blir ju fasen religös

    Lämna en kommentar:


  • robertn83
    startade ett ämne Sjuk scalare - igen?

    Sjuk scalare - igen?

    Hej på er!
    Köpte för ett par månader sedan en grupp på 5 st scalarer.
    För ngn månad började en simma snett, ligga mycket på botten eller mot en rot. Stod gärna med stjärtfenan ned och nosen upp. Verkade liksom ”skämmas” och gömma sig. Dog några dagar senare.

    Nu har en andra börjat likadant. Inga yttre tecken på att den mår konstigt, möjligen har den vuxit mindre än övriga.

    Byter minst 25% varje vecka, ytterfilter som varit igång kanske tre veckor. Övriga fiskar mår fint. Hittar ingen nitrit eller nitrat.
    pH är något högt, som ja tidigare frågat om, men det är stabilt på 8.0. Fjärilsciklider kom i lek igår, bör väl inte ske om vattnet är dåligt.

    Idéer någon?
Arbetssätt...